Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Zijn de uitkomsten van de test of within subjects effects bij herhaalde meting gelijkwaardig aan elkaar?

0 leuk 0 niet-leuks

Stel: ik voer een herhaalde meting uit. Er zijn twee meetmomenten. De afhankelijke variabele is taalvaardigheid. De onafhankelijke variabelen zijn conditie (controle conditie en experimentele conditie) en sekse (jongen/meisje). De hypothesen zijn: 1) Taalvaardigheid stijgt meer bij meisjes dan bij jongens. 2) Taalvaardigheid stijgt meer in de experimentele dan in de controle conditie. 3) Taalvaardigheid in de experimentele conditie stijgt meer bij meisjes dan bij jongens. Uit de test of within subjects effects blijkt: Er is geen effect voor taalvaardigheid (F(1, 116) = 53,49, > 0,05). Er is een conditie effect (F(1, 116) = 3,75, p < 0,05). Er is een sekse effect (F(1, 116) = 3,30, p < 0,05). Er is een interactie effect (F(1, 116) = 1,97, p < 0,05).

Uit de descriptieventabel blijkt dat taalvaardigheid op meetmoment één = 65,19 en op meetmoment twee 66,98. Bij de meisjes is taalvaardigheid op meetmoment één 64,89, op meetmoment twee 67,08 (stijging van 2,19). Bij de jongens is taalvaardigheid op meetmoment één 65,52, op meetmoment twee 66,88 (stijging van 1,36). In de controle conditie is taalvaardigheid op meetmoment één 64,77, op meetmoment twee 66,10 (stijging van 1,33). In de experimentele conditie is taalvaardigheid op meetmoment één 65,62, op meetmoment twee 67,87 (stijging van 2,25). In de experimentele conditie scoren meisjes op meetmoment één 65,27, op meetmoment twee 66,70 (stijging van 1,43). In de experimentele conditie scoren jongens op meetmoment één 64,15, op meetmoment twee 65,37 (stijging van 1,22).

 

Mag ik mijn hypothesen aannemen?

 

 

gevraagd 2 maart 2016 in Psychologisch Experiment (PE) door Rotíste (2,880 punten)
bewerkt 12 maart 2016 door Rotíste
De vraag is mij niet helemaal duidelijk; wat is voor je onduidelijk in je output? Ik zie de significantietoetsing, inclusief p-waarde. Waarom zouden deze verder ondergeschikt zijn aan de gerapporteerde absolute verschillen?

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Ja, ik mag mijn hypothesen aannemen.
beantwoord 12 maart 2016 door Rotíste (2,880 punten)
bewerkt 13 maart 2016 door Rotíste
...