Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Coderen in qualicoder

0 leuk 0 niet-leuks

Hallo,Ik ben bezig in QualiCoder en na her lezen van de bron hierover denk ik dat ik het verkeerd heb begrepen. Moet je nou eerst alles in de 'parent code' toevoegen en dan daarin weer verder coderen in 'child codes'? Je krijgt dan meerdere codes over elkaar heen? Ik was namelijk al meteen aan het onder verdelen.Je codeert iets dan eigenlijk meerdere keren. bv. iets is dan gecodeerd als kinderen (parent code), als opvang (child code) en als nadeel (child code). Dan is het 3x gecodeerd. Of codeer je nadeel direct als child code 

gevraagd 16 april 2016 in Kwalitatief Onderzoek (oude cursus Observatie & Interview) door belle_nl (210 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
De termen 'Parent codes' en 'Child codes' slaan uitsluitend op hoe codes zich tot elkaar verhouden: codes kunnen in de coding structure immers onder elkaar vallen, oftewel: ouders kunnen kinderen hebben.

De reden is dat je tijdens het coderen patronen zoekt die je van te voren niet kende. Je codeert dus eerst heel algemeen, en bekijkt dan alleen de fragmenten die je met een bepaalde code hebt gecodeerd, om naar fijnmazigere patronen te zoeken.

Pas verder op dat je niet alleen indexeert: je vraag impliceert dat je het alleen hebt over de onderwerpen die worden besproken. Het is juist de bedoeling dat je op zoek gaat naar onderliggende patronen, in het geval van psychologisch onderzoek psychologische variabelen, processen, en dynamiek. De fase die jij nu beschrijft, waarin je codeer op onderwerp, heet eigenlijk indexeren. De laatste stap, 'nadeel', begint wel langzaam in de richting van echt coderen te gaan: een nadeel kun je immers een plaats geven met betrekking tot psychologische theorieen zoals bijvoorbeeld integenerativiteit.
beantwoord 18 april 2016 door gjp (64,270 punten)

Goedemorgen Gjalt-Jorn Peters,

dank voor u snelle antwoord. Dus als ik het goed begrijp ga ik eerst indexeren op onderwerpen vb kinderen, opvang, voordelen, nadelen en dan verder coderen op o.a zingeving, versterking zelfbeeld etc. Klopt dit?

Maar dan is mij nog steeds niet duidelijk hoe ik dat invoer in qualicoder. Je kunt het namelijk op 2 manieren doen vb structuur: kinderen (Parent code) opvang (child code van kinderen) voordeel (child code van opvang)  nadeel (child code van opvang)

Als je dan links onder codes kijkt  zie je dan stress:

1)     en bij kinderen en bij opvang en bij nadeel

2)     alleen bij nadeel stress?

Snapt u wat ik bedoel?

Vriendlijke groet,

Elana 

Ja, je hebt het helemaal begrepen, goed zo!

Met je tweede vraag bedoel je, denk ik, dat je 'stress' kunt coderen als nadeel, maar ook als iets dat betrekking heeft op opvang van kinderen (dat is immers de bron van de stress). Dit is een terecht observatie: concepten zijn immers niet ééndimensionaal. Stress kan worden veroorzaakt door opvang van kinderen, en kan worden waargenomen als nadeel. Je kunt hierin zo ver doorgaan als je wil.

Bovendien kun je er op verschillende manieren mee omgaan. Je zou bijvoorbeeld ook bij de nadelen en voordelen de oorzaken van die voor- en nadelen als child codes kunnen opnemen.

Hoe ver je in de praktijk doorgaat, en hoe je dit codeert, hangt af van de onderzoeksvraag. In jouw voorbeeld is de vraag: is stress in beide categorieen belangrijk? Kunnen beide coderingen je iets leren over de psychologie van intergenerativiteit?

Op basis van je (subjectieve, maar natuurlijk wel onderbouwde) oordeel maak je dan een keuze.

Goedenavond Gjalt-Jorn Peters,

wederom dank voor u snelle antwoord. Alleen is dat niet wat ik bedoel, het gaat puur om het invoeren in qualicoder. Wellicht dat ik mijn vraag niet goed overbreng? Maar ik denk ook dat ik teveel nadenk.

In Bron 1: Transcripten invoeren en analyseren in QualiCoder, staat “de eerste fase is altijd de indexering waar de onderwerpen die worden besproken worden gecodeerd. Als dit eenmaal is gedaan, kan rechts op ‘Codes’ worden geklikt (wat overigens rechts is!) om de gebruikte codes te tonen. Door dan op deze codes te klikken, worden in het rechterpaneel (linkerpaneel!!) per source de gecodeerde fragmenten getoond, die dan weer gecodeerd kunnen worden.”

Zoals ik bovenstaande opvat dan codeer ik alles wat te maken heeft met kinderen eerst (parent code) dan ga ik dus links bij die code ‘kinderen’ de gecodeerde fragmenten bekijken en dan rechts verder coderen in child codes? Als ik kijk naar de printscreens in deze bron zijn eerst fragmenten op 'start XTC-gebruik' gecodeerd. Dan in die code: start XTC-gebruik is er verder gecodeerd als 'child code subjective norm' en vervolgens weer in die zelfde code: start XTC-gebruik een 'child code subjectieve norm: vriendin'. Vandaar mijn verwarring. 

1) Vb stress komt dan in 3 (of  meer) codes voor. Eerst als ‘parent code kinderen’, dan bij ‘child code (van kinderen) opvang’ en dan als ‘child code(van opvang) nadeel’ en wellicht zelfs daarna nog een keer

  • Kinderen            stress
    • Opvang       stress
      • Nadeel     stress

2) Stress zou ik ook direct als nadeel ‘child code’ (van opvang) kunnen coderen zonder het eerst onder te brengen onder de code ‘parent code kinderen’ en code opvang  ‘child code’ (van opvang) te coderen.

  • Kinderen
    • Opvang
      • Nadeel   stress

bij 2) is stress niet eerst gecodeerd bij kinderen maar direct bij nadeel. Is mijn vraag nu verhelderd?

En hoe haal ik een source weg in qualicoder?

Vriendelijke groet,

Elana den Hollander 

Beste Elena,

Om met de makkelijkste te starten: je verwijdert een source door in 'Manage sources' op het kruisje te klikken, dat voor de source verschijnt als je op er met de muis boven hangt.

Ik vrees dat ik de vraag nog niet helemaal begrijp. Ik probeer met wat simpele zinnen duidelijkheid te scheppen.

  1. Coderen is een hulpmiddel om patronen te herkennen en orde te scheppen in de 'chaos' die rijke kwalitatieve data vormt.
  2. Codeerpraktijken die helpen om psychologische processen, variabelen, en dynamieken te identificeren zijn goed.
  3. Codeerpraktijken die aan de oppervlakte blijven en alleen benoemen wat wordt besproken zijn eigenlijk meer indexeren, en zinvol in de eerste fasen van een codeertraject, maar volstaan niet.
  4. Hoe je precies codeert, dus hoe je de hierarchieën samenstelt, is aan de onderzoeker. Er is geen 'goed' of 'fout' met betrekking tot of 'stress' bovenaan de hierarchie moet staan, of juist onderaan. Dit hangt ook af van wat je verder leest in de data. Als stress belangrijk is en vaker wordt genoemd, zou ik het een hoge positie in de hierarchie geven (als parent, grandparent, of grand-grandparent, etc) omdat het dan kennelijk een dermate concept is dat het waarschijnlikj vrij sterk genuanceerd kan worden (met child codes).

Helpt dat een beetje?

...