Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Wat kan ik bij de figuur van een significante - getoetste - interactie als bijschrift en uitleg geven?

0 leuk 0 niet-leuks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gevraagd 30 april 2016 in Psychologisch Experiment (PE) door Rotíste (2,880 punten)
hertagd 13 mei 2016 door Rotíste
De vraag is nog onduidelijk. Zou je kunnen aangeven wat je denkt dat je hier zou schrijven, en hoe je de interactie zou interpreteren? Waar twijfel je over? De concreter de vraag de hoger de kwaliteit van het antwoord kan zijn.

Bijschrift onder de figuur: Figuur x: het effect van het experiment van taalvaardigheid op de taalvaardigheid van meisjes en jongens in de controlegroep en in de experimentele conditie.

Uitleg boven de figuur : Te zien is, dat in de experimentele groep de taalvaardigheid voor meisjes significant meer stijgt dan de taalvaardigheid voor jongens.

 

Waarom verwacht je dat deze teksten niet goed zijn?
Vanwege "significant."

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
De figuur moet op zichzelf kunnen staan. Het bijschrift moet daarom enerzijds alle noodzakelijke informatie zijn, maar tegelijkertijd ook beknopt. Overvloedige informatie zijn dingen die open deuren zijn. In je voorbeeld heb je het over 'van het experiment van taalvaardigheid'. Deze informatie is overbodig, want je toont geen figuur over een ander onderzoek. Wellicht is deze informatie enkel nodig wanneer er meerdere experimenten worden beschreven. Beoordeel per context welke informatie de lezer helpt de figuur te snappen en welke informatie weg kan zonder iets van het begrip van de figuur af te nemen.

Persoonljik vind ik de toevoeging 'significant' een zinloze toevoeging, maar dat is een stijlkwestie, geen regel. Verschillen die niet significant zijn beschrijven we niet als verschillen, dus in mijn teksten is het duidelijk dat als ik een effect duid (verschil, verband, etc.) dat ik hiermee impliciet bedoel dat het een significant effect betreft. Het toevoegen aan de tekst is absoluut niet fout.
beantwoord 13 mei 2016 door Ron Pat-El (41,340 punten)
Dus als uitleg bijvoorbeeld: "Te zien is, dat in de experimentele groep de taalvaardigheid meer stijgt bij meisjes dan bij jongens"?
...