Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Syntax en menuknoppen in SPSS, waarom mogen we de meuknoppen niet gebruiken?

0 leuk 0 niet-leuks
In 'zelf analyseren' staat dat academici dit moeten kunnen maar ik hoor juist van veel kanten (studenten, ex-studenten, statistici)  dat nu juist dit het grote voordeel van SPSS is en heb  nog van niemand gehoord dat er meerwaarde is in zelf een syntax maken voor de standaardzaken die wij nu moeten doen.  Ik begrijp de behoefte en noodzaak aan full disclosure, maar in het script komt de opdracht via een menuknop toch ook te staan?
gevraagd 14 januari 2017 in Studienet door 851928612 (1,800 punten)
En dat is ook in orde. Als je de opdracht in de syntax paste, dan houd je je aan de regels. Het is voor jezelf ook heel handig om te zien wat je hebt gedaan, mocht je later weer terug komen bij dezelfde materie. Mocht je in het menu alleen op 'ok' drukken, dan heb je slechts je output over; niet meer de manier waarop je aan die output bent gekomen.

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Er is voor beide werkwijzen wat te zeggen. Het voordeel van met syntax leren werken is dat syntax meer mogelijk maakt, en naarmate de studie vordert het vele deuren opent die via de menu-structuur gesloten blijven. Zo is het enkel via syntax mogelijk om bepaalde plots op te vragen in betrouwbaarheidsanalyses, of is het makkelijker om van meerder variabelen de labels en value labels aan te passen bij het construeren van een dataset.

Syntax is ook een handiger communicatiemiddel. Als een collega of docent wilt weten wat je al gedaan hebt, dan is een syntax ondubbelzinnig helder. De docent runt de syntax op de data en hoort 100% exact je analyse te kunnen repliceren, waardoor het vele malen makkelijker wordt om te controleren of de juiste procedure is gedaan, de juiste opties zijn aangeklikt, en terug te koppelen waarom er foutmeldingen, of rare uitkomsten zijn (indien van toepassing). De menu-structuur biedt deze voordelen enkel indirect: de syntax kan vanuit output worden gecopy-paste.

Er is dus niets mis met het leren werken met de menu-structuur. Helaas is het vaak zo dat als mensen in een zeer vroeg stadium met de menu-structuur beginnen, zij later niet meer aan de syntax als een stand-alone tool beginnen. Er vroeg mee beginnen maakt de student snel vertrouwd, en dan daarna de menustructuur gebruiken kan dan een toevoeging zijn.
beantwoord 16 januari 2017 door Ron Pat-El (39,900 punten)
...