Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Spearman of Pearson

0 leuk 0 niet-leuks
Hoi allen,

Mijn vraag is opgebouwd uit een aantal delen.

Vanuit 10 items, maak een nieuwe variabele (betrouwbaarheid, factor reeds uitgevoerd). Variabele is gemaakt adv gemiddelde X = (X1+X2+X3… etc) / 10.

Het waren alle 10 items op ordinaal niveau (likert schaal).

-SPSS maakt er nu automatisch ‘’scale” van . Is dit juist? Of moet dit dan weer ordinaal worden?

-Neem je de value labels over van de oorspronkelijke variabelen? Of houd je ze leeg?

Ik wil namelijk correlatieanalyse gaan uitvoeren en twijfel dus of het Pearsman of Spearman wordt. Dit ivm analyse van schalen of ordinale variabelen.

-Welke is hier passend?

-Moet je nog iets doen met rank cases ? Dit is nieuw voor mij.

Dank alvast!

Groet,

Kirsten van Harten
gevraagd 25 januari 2017 in Bivariate statistiek door kirstenvanharten (140 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
beantwoord 25 januari 2017 door gjp (66,540 punten)
Hoi Gjalt-Jorn, dank voor je snelle reactie.

Ik middel inderdaad omdat dat mag/kan bij Likert .

Maar als ik het artikel http://oupsy.nl/help/1178/wat-is-het-meetniveau-van-een-likert-schaal) lees, is er wel weer wat onduidelijkheid.. maar jij bent het met me eens dat ik mag/kan/moet middelen?
Wel, je kunt het uitzoeken; of aannames maken op basis van theorie, anders onderzoek, of je variabelen. Maar ten eerste moet je dit met je begeleider bespreken (en via je begeleider eventueel hulp van een M&T-er inschakelen als je begeleider dit ook niet weet), ten tweede gaat dit te ver om in detail te bespreken hier, want ten derde is deze site voor psychologie- en onderwijswetenschappen studenten :-) Dus ik zou het gewoon even met je begeleider bespreken. Daar is die voor tenslotte :-)
Oh, en - bestudeer http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17437199.2015.1124240 goed, want daar staat handig op een rijtje wat je moet doen als je een schaal aan het bouwen/beoordelen/bekijken bent.
...