Je vergelijkt hier de twee cursustypen (traditioneel versus toegepast). Dat doe je voor twee afhankelijke variabelen: statistiekangst voor de cursus en statistiekangst na de cursus (in je syntax staat ook nog het verschil tussen die twee, maar die staat niet in je output?).
Echter, de opdracht was:
Het is ook interessant om te kijken of statistiekangst op de tweede meting ook afneemt. Omdat we nog niet weten of de cursus hier invloed op heeft (misschien neemt statistiekangst sowieso wel af) is het goed om eerst per cursus apart te kijken. Doe dit. Wat concludeert u in de twee gevallen?
Je moet dus per cursus kijken. Hiervoor heb je SPLIT FILE nodig (die ontbreekt overigens ook in de syntax? Zie 'Zelf analyseren in de praktijk' voor uitleg hoe je dit doet).
Omdat je per cursus kijkt, vergelijk je geen groepen meer. Het idee is dat we naar een verschil over tijd kijken. Je vergelijkt dus per deelnemer twee metingen van dezelfde variabelen. Omdat je per deelnemer kijkt, gebruik je de paired samples t-toets: je hebt immes twee afhankelijke datareeksen. Jij gebruikte de onafhankelijke t-toets (omdat je 'split file' niet had aangezet - als die wel aan had gestaan, had SPSS terecht een foutmelding gegeven, omdat je dan zou proberen om steeds een t-toets te doen waarbij een van de twee groepen leeg was. In de ene 'split van de file' ontbreken immers de mensen die de toegepaste cursus hadden gekregen, en in de andere 'split van de file' ontbreken juist de mensen die de traditionele cursus hadden gekregen).
Is dat zo te volgen?