Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Zijn de leerdoelen van thema 3 wel juist?

0 leuk 0 niet-leuks

De leerdoelen in thema 3 zijn als volgt beschreven:

Leerdoelen

Nadat u thema 3 hebt bestudeerd, kunt u

  • een (one way) herhaalde-metingenanalyse uitvoeren met behulp van SPSS
  • een factoriële herhaalde-metingen-ANOVA uitvoeren met behulp van SPSS
  • de resultaten van de statistische toetsing interpreteren
  • de statistische resultaten correct beschrijven met inachtnemening van de APA-regels.
Kijk ik echter naar de leeswijzers van Field, dan moet ik 14.9 t/m 14.12 skippen (factoriele herhaalde-metingen-ANOVA). Moet i.p.v. dit 3e doel niet vermeld worden dat we de Mixed Design ANOVA (hoofdstuk 15) kunnen uitvoeren?
gevraagd 19 maart 2017 in Experimenteel Onderzoek (PB0402 en S05281) door evavannoot (520 punten)
Als ik mij niet vergis, is een mixed design hetzelfde als een factoriële herhaalde metingen ANOVA.

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Een factoriele ANOVA is eigenlijk hetzelfde als een mixed ANOVA. Field laat in hoofdstuk 14 een omslachtige manier zien van die analyse die niet onder de tentamenstof valt. We zullen kijken of we de formulering eenduidig kunnen maken om verdere verwarring te voorkomen.
beantwoord 24 maart 2017 door Inge Noback (1,120 punten)
...