Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Kunnen doelstelling, vraagstelling en hypothesen specifieker zijn dan de titel en de tekst van de rapportage?

0 leuk 0 niet-leuks
Kan het dus voorkomen dat je titel en (een deel van de) tekst van de studie breder zijn dan de doelstelling, de vraagstelling en hypothesen? Dan zoom je dus in op je onderzoek middels het doel, de onderzoeksvraag en hypothesen. Het wordt dan een deelonderzoek naar mijn idee. Maar dan klopt de titel en tekst toch niet meer? Die gaan dan over een breder onderwerp dan je uiteindelijke studie. De titel dekt dan niet meer goed de lading volgens mij en de tekst past ook niet meer goed bij je onderzoek. Hoe los je dat op? Moet je dan de titel en tekst niet ook aanpassen?
gevraagd 22 maart 2017 in Experimenteel Onderzoek (PB0402 en S05281) door Ivonne Lipsch (2,210 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Je kunt een trechter hanteren van doelstelling, via onderzoeksvraag, naar hypothese.

Maar, houd er dan rekening mee dat je doelstelling nog steeds zo specifiek als mogelijk geformuleerd moet zijn.

De titel van een artikel hoeft niet per se over je hypothese, of onderzoeksvraag, of doelstelling te gaan. Hier bestaan geen richtlijnen voor. Niet dat ik weet tenminste. Iedereen heeft verschillende voorkeuren. Sommige mensen gaan voor heel descriptieve titels (e.g. "The relationship of perfectionism with psychological symptoms in cancer patients and the contributing role of hyperarousability and coping", http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08870446.2016.1273354), ikzelf probeer eerder voor 'pakkende' titels te gaan (e.g. "Pragmatic nihilism: how a Theory of Nothing can help health psychology progress", http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17437199.2017.1284015), en je kunt ze ook combineren ("Everything should be as simple as possible, but no simpler: towards a protocol for accumulating evidence regarding the active content of health behaviour change interventions", http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17437199.2013.848409).

Je titel formuleer je normaal zo dat de kans zo groot mogelijk is dat mensen je artikel gaan lezen, en vinden. Dat betekent dat je moet zorgen dat in je titel, abstract, en keyword velden de relevante zoektermen staan. Tegelijkertijd moet je titel natuurlijk wel nog gaan over de inhoud van je artikel.

Dus, dat zijn de constraints (moet over de inhoud gaan, moet uitnodigend zijn, moet relevante keywords bevatten), en daarbinnen kun je zelf kiezen wat een handige titel is.

Houd er ook rekening mee dat tegenwoordig veel onderzoek wordt verspreid via sociale media. Mensen hebben zelden nog een fysiek journal vast dat ze van begin tot eind lezen. Je titel is dus een belangrijk middel om aandacht voor je artikel te trekken.

Zie ook deze interessante blog post over het 'ontwerpen' van titels: https://jcoynester.wordpress.com/2013/08/04/cows-in-the-rain-the-colon-strategy-for-constructing-a-title-for-a-scientific-paper/

Overigens geldt voor sommige cursussen dat specifieke eisen aan titels worden gesteld. In dat geval prevaleren deze eisen natuurlijk voor verslagen die je voor zo'n cursus maakt. Maar in dat geval staat als het goed is ook duidelijk in de cursus hoe je de titel opbouwt aan de hand van e.g. doelstelling, onderzoeksvraag, en/of hypothese.

Specifiek in jouw geval: als je titel meer belooft dan je hard kunt maken, dan moet je die titel aanpassen. Ik neem aan dat dat mag - het zou tenslotte onhandig zijn als jullie verkeerd wordt aangeleerd in welke mate titel met inhoud moet corresponderen. Maar ik zal zekerheidshalve de examinatoren even laten checken, dan kunnen ze me 'correcten if I'm wrong'!
beantwoord 22 maart 2017 door gjp (65,600 punten)
Dat is nog eens een helder antwoord! Dankjewel Gjalt-Jorn! Ik ben benieuwd naar het antwoord van de examinatoren. :-)
Een van de examinatoren gaf aan dat de titel in EO wordt gegeven. Die schrijf je dus niet zelf, en je wordt er dus niet op beoordeeld.

Dus, ik zou zeggen: beschouw de titel gewoon als afwezig zeg maar. In de beoordeling bestaat hij tenslotte niet, en dan hoef je er ook niet mee te zitten dattie evt inconsistent is :-)
Dank dank dank weer!
Toch nog een gerelateerde vraag hierover, maar nu over de samenvatting. Hoe schrijf je die? Moet die gaan over het hele onderzoek, of alleen over het 'deelonderzoek'?
...