Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Mag je ook figuren opnemen van niet significante resultaten?

0 leuk 0 niet-leuks

Ik las op Facebook een bericht van Marjan Nijkamp dat "Gjalt-Jorn Peters met de European Society for Health Psychology een nieuw tijdschrift voor gezondheidspsychologie heeft gelanceerd. Bijzonder aan dit Health Psychology Bulletin (HPB) is dat het full disclosure aanmoedigt: samen met de artikelen wordt alle informatie aangeleverd die collega-onderzoekers nodig hebben om het onderzoek of de analyses te herhalen. Dit maakt het mogelijk om van elkaar te leren, maar ook om sneller vergissingen te signaleren. Het tijdschrift is open access, dus voor iedereen gratis. Zie voor meer info:http://ehps.net/content/hpb-faq".

Ik pleit er voor om alle resultaten, dus ook de niet-significante resultaten, op te nemen in mijn verslag inclusief figuren. Geen resultaat is ook een resultaat ten slotte. Maar ik wil graag zekerheid, voordat ik dit doe maar er puntaftrek door krijg. En mag ik dit dan ook verantwoorden in mijn verslag, of wordt het dan weer te lang?

gevraagd 1 mei 2017 in Experimenteel Onderzoek (PB0402 en S05281) door Ivonne Lipsch (2,210 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Ja hoor;, zolang de figuren voldoen aan de APA richtlijnen is dit geen probleem. De lezer krijgt dan alle relevante informatie om het niet-significante effect te duiden.

Echter (!) zijn hier voor SPSS gebruikers enkele valkuilen. SPSS past schalen van de y-as op zo'n wijze aan, zodat de ruimte maximaal benut wordt. Hierdoor kunnen praktisch parallele lijne in eerste instantie op onmiskenbare interacties lijken. Om jezelf (en de lezer) niet abusievelijk op het verkeerde been te zetten is het van belang om de y-as aan te passen naar een redelijke range van de schaal. Als de afhankelijke variabele een schaal heeft van 1-7, of van 0-20, etc., dan is het van belang om de y-as handmatig op die schaal te zetten. Ogenschijnlijk sterke interactieeffecten, of verschillen tussen groepen willen dan wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ook niet-significante effecten zijn daarom goed om te visualiseren. Het kan soms ook heel duidelijk laten zien dat er 'echt geen' verschillen zijn.
beantwoord 2 mei 2017 door Ron Pat-El (43,650 punten)

Kleine toevoeging: helemaal mee eens. Of je iets visualiseert of niet mag nooit afhankelijk zijn van of het 'significant' is. Sterker nog, wat je rapporteert is daar nooit van afhankelijk. Wat je rapporteert (zowel in de tekst, tabellen, als figuren) is een functie van je analyses (en dus van je onderzoeksvragen/hypothesen). Als er een duidelijk effect is, is het goed om dat te laten zien. Als er duidelijk geen effect is, is dat ook goed om te laten zien. En als het niet zo duidelijk is wat er nu precies gebeurt, is het helemaal belangrijk om dat te laten zien :-)

...