Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

4.6 type 1 en type 2 fout laatste twee leerdoelen onduidelijk

0 leuk 0 niet-leuks
Dag,

Ik snap het principe van type-1 en type-2 fouten. Maar als ik dan naar de leerdoelen kijk, loop ik echt vast op de laatste twee leerdoelen. Ik zie niet wat daar de antwoorden op zouden zijn. Zou je me een tipje van de sluier willen geven?

Het betreft de vragen:

* uitleggen hoe de kans op een type-1 fout afhangt van de sterkte van het verband in de populatie

* uitleggen hoe de kans op een type-2 fout afhangt van de sterkte van het verband in de populatie.
gevraagd 13 mei 2017 in Inleiding Data Analyse (IDA) door 852012467 (490 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks

Wel, ik kan het zelfs verkort uitleggen :-)

Als er "in het echt" (in de populatie, in de realiteit - dit weet je dus niet) geen verband is tussen twee variabelen, is de kans op een Type 1-fout (ten onrechte concluderen dat er een verband is) gelijk aan alpha (meestal 5%).

In die situatie is de kans op een Type 2-fout (ten onrechte concluderen dat er geen verband is, dus als het er in werkelijkheid wel is) gelijk aan 0, want er is in werkelijkheid ook geen verband.

Naarmate het verband tussen de variabelen sterker wordt, wordt de kans op een Type 2-fout kleiner. Als de twee variabelen immers ontzettend sterk samenhangen, dan is de kans dat je in je steekproef toevallig geen samenhang vindt, verwaarloosbaar klein.

De kans op een Type 1-fout is, als twee variabelen in het echt samenhangen, gelijk aan 0 - want je kunt dan niet onterecht concluderen dat de variabelen samenhangen.

Let wel: dit is een sterk samengevatte uitleg: je moet de hele studietaak begrijpen om deze concepten echt te doorgronden. Maar dit is wel, in een notedop, hoe het zit.

beantwoord 31 mei 2017 door gjp (69,780 punten)
Dank je wel voor je uitleg in een notendop. Eigenlijk vrij logisch.... Ik had de vraag letterlijk genomen en gedacht: je weet de samenhang in de populatie niet dus punt!

Maar als je eenmaal door de bomen het bos niet meer ziet, is het minder logisch allemaal. Je hebt me verder geholpen.
...