Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Hoe kan het dat er al 1 maand niet gereageerd wordt op de volgende vraag: https://oupsy.nl/help/4353

0 leuk 0 niet-leuks

Hoe kan het dat er veel studenten zin die tegen hetzelfde aanlopen als ik, namelijk dat de data uit een door de OU geleverd bestand niet klop en dat in verschillende opdrachten 2.6, 5.6 en misschien nog meer voor problemen zorgt bij meerdere studenten. De vraag https://oupsy.nl/help/4353/verwerkingsopdracht-angst2-uitkomsten-volgens-werkboek is al 25 april gesteld en mijn medestudent(en) hebben nog steeds geen antwoord. Dat is al meer dan 1 maand geleden. Ook de vraag Mijn opdracht 2.6.4 wijkt enorm af van de getoonde plaatjes. Hoe kom ik er achter wat ik fout deed? heeft mogelijk mede met het foutieve data bestand te maken (al is betreft het hier waarschijnlijk de vorige IDA cursus).

Dit soort slordigheids-fouten, net als diverse typfouten waar een andere student de OU ook al op gewezen heeft, helpen helemaal niet met de toch al voor sommige lastige materie.

Zou er a.u.b. zo spoedig mogelijk een docent van de cursus IDA (PB0202) willen reageren?

gevraagd 27 mei 2017 in Inleiding Data Analyse (IDA) door M.H. (170 punten)
bewerkt 27 mei 2017 door M.H.
Feedback op de cursus kan het beste direct aan de examinator gemaild worden. Op dit forum wordt voornamelijk gepoogd om een community te creeren van vragen en antwoord over statistische problemen. Als de vraag te specifiek is, zoals cursusfeedback, dan verkleint dit de verzameling van personen die een onderbouwd antwoord kunnen formuleren.

De antwoordkans op een vraag kan vergroot worden door de vraag duidelijk te stellen. Mijn richtlijnen voor een vraag met hoge antwoordkans zijn:

- vraag is specifiek; een vraag die samengevat 'help mij met deze analyse' is zal voor een potentiele antwoorder te vaag en generiek zijn. Een goede vraag heeft een helder afgebakend probleem.

- vraag is to-the-point; het is van belang dat de meest relevante informatie zichtbaar is, maar dit betekent niet dat werkelijk alle informatie in de vraag opgenomen dient te zijn. Niet alle output is vaak noodzakelijk. Waar mogelijk: reduceer de informatie tot de noodzakelijke informatie om een overzicht van de vraag en het probleem te krijgen. Dit kan onder andere gedaan worden door overbodige syntax te verwijderen, simpele variabelenamen te hanteren ipv de zelfgebruikte labels (bijvoorbeeld 'x1' ipv 'Z_@LengteVandeRespondent'.

- vraag is een vraag; sommige vragen zijn soms weinig meer dan stellingen (zoals: de output in het voorbeeld klopt niet). Hier is geen antwoord op mogelijk, omdat de vraag retorisch is.

- Vraag maakt duidelijk wat er al is geprobeerd en waarom: Een goede vraag maakt duidelijk welke pogingen om het probleem op te lossen al zijn genomen, en onder welke persoonlijke aannamen dit werd gedaan. Als een boek werd gevolgd; geef dan aan welke bladzijden, etc.

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
(Wellicht ten overvloedde, maar zie de mededeling hierover in Youlearn.)
beantwoord 5 juni 2017 door gjp (66,540 punten)
...