Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

3.3.2 Waarom moet je ook METING meenemen in de syntax?

0 leuk 0 niet-leuks
Ik had in mijn syntax METING weggelaten omdat ik ervan uitging dat deze variabele automatisch zou worden meegenomen omdat het tijdstip van niveau 1 is. Dat lijkt ook zo te zijn omdat de output bijna identiek was aan de output van de syntax met METING er wel in.

NB. Ik had METING wel laten staan achter REPEATED; is dat de verklaring van de vrijwel identieke uitkomst?

Wat is nu de betekenis van het wel of niet meenemen van METING in de syntax, in woorden uitgedrukt, als je bedenkt dat de uitkomst nauwelijks verschilt?

MIXED ZIN WITH SAMEN ((hier geen METING))
/PRINT=SOLUTION TESTCOV
/METHOD=REML
/FIXED=INTERCEPT SAMEN ((hier geen METING))
/RANDOM=INTERCEPT SAMEN | SUBJECT(RESPONDENT)
/REPEATED=METING | SUBJECT(RESPONDENT) COVTYPE(AR1).
gerelateerd aan een antwoord op: Opdracht 3.3 Psychologische modellen
gevraagd 19 februari 2018 in Psychologische Modellen (PM) door Hendrik (550 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
 
Beste antwoord
Goede vraag!

Als je METING meeneemt in je model (bij fixed effecten) dan test je of er een lineair verband is tussen METING en de AV (hier zin in een sigaret).

Stel dat de zin in een sigaret lineair toeneemt gedurende de dag, dus bij elke meting is de zin weer een beetje toegenomen, in dat geval zal de regressie-coefficient van METING significant zijn en aangeven hoeveel ZIN toeneemt tussen de metingen.

In dit voorbeeld is zo'n effect niet aanwezig, dus zie je nauwelijks verschillen.
beantwoord 28 februari 2018 door Peter Verboon (11,160 punten)
geselecteerd 7 maart 2018 door Hendrik
...