Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Welk onderzoeksdesign lijkt het best geschikt (verwerkingsopdracht 3.2.1 IDA)

0 leuk 0 niet-leuks

Hoi, 

In het antwoord van verwerkingsopdracht 3.2.1 wordt vermeld dat bij een onderzoeksvraag of leerlingen die les hebben van iemand van hetzelfde geslacht beter presteren dan leerlingen die les hebben van iemand van het andere geslacht de onderzoeker idealiter de basisschoolleerlingen via randomisatie zou indelen in vier groepen:

  1. mannelijke deelnemers die les krijgen van een vrouwelijke leerkracht
  2. mannelijke deelnemers die les krijgen van een mannelijke leerkracht
  3. vrouwelijke deelnemers die les krijgen van een vrouwelijke leerkracht
  4. vrouwelijke deelnemers die les krijgen van een mannelijke leerkracht

Na een jaar zou de onderzoeker dan de prestaties van de leerlingen in de vier groepen kunnen vergelijken. Als er verschillen optreden, moeten die noodzakelijkerwijs komen door de gemanipuleerde variabele, in dit geval de overeenkomst tussen het geslacht van de leerlingen en de leerkracht. Dit ideale design zou een longitudinaal experiment zijn.

Dit begrijp ik niet.

In bovenstaande condities sluit je dan bijvoorbeeld niet uit dat de prestaties van de leerlingen worden beïnvloed door het feit dat ze alleen met jongens (of alleen met meisjes) bij elkaar in de klas zitten?

Ik zou daarom denken dat je twee groepen (random ingedeeld) test:

- eerste meting van de groep (gemengd) met een mannelijke leerkracht

- tweede meting van groep (gemengd) met een vrouwelijke leerkracht

En dan testen of de prestaties van de groep ten opzichte van de eerste meting zijn veranderd. Zo kun je ook direct testen of vrouwen anders presteren bij een mannelijke leerkracht en of mannen anders presteren bij een vrouwelijke. Alle overige condities blijven dan gelijk.

Tenzij met het antwoord wordt bedoeld dat bovenstaande vier groepen eigenlijk kleine subgroepjes betreffen die deel uitmaken van een grotere steekproef, waarbij dus enkel de prestaties van de subgroepen met elkaar vergeleken worden.

gevraagd 14 augustus 2018 in Inleiding Data Analyse (IDA) door Ynckhorne (160 punten)

Aub. inloggen or registreren om deze vraag te beantwoorden.

...