Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Longitudinaal 2.3 opdracht 2.5

0 leuk 0 niet-leuks
Ik ben bij opdracht 2.5 van de cursus, waar je coëfficiënten uit een analyse moet invullen in het bestand 'visualisatie van een interactie'. De syntax voor de analyse is afkomstig uit 2.2, opdracht 2.3 en is (volgens mij)

REGRESSION
  /STATISTICS R ANOVA COEFF CI(95)
  /DEPENDENT Stress
  /METHOD=ENTER SWerkC WDRUK WD_SW.

Ik krijg dan als intercept: 6,224, en coefficienten: werkdruk 0,580, SwerkC 1,906, WD_SW 0,816. En dat zijn dezelfde cijfers die in de tabel staan in de terugkoppeling van 2.3 dus ik neem aan dat ik het goed heb gedaan.

Ik neem hierbij aan dat werkdruk niet gecentreerd hoefde te worden omdat die al gestandaardiseerd is. Waarom stress niet hoeft te worden gestandaardiseerd of gecentreerd weet ik niet.

Ik dacht dat je bij 2.5 weer precies dezelfde syntax moest gebruiken. Maar in het antwoordmodel staat nu dat het intercept 4,354 is, en de coefficienten werkdruk: 0,449, soortwerk: 1,906 en de interactie: 0,816. Ik begrijp die afwijking niet. Soort werk en interactie zijn hetzelfde, maar het intercept en de coëfficiënt van werkdruk zijn anders. Moet de syntax dan toch net iets anders bij 2.5 dan bij 2.3? Heeft het soms iets te maken met standaardiseren?
gevraagd 10 september in Longitudinaal Onderzoek (PB1702) door EZuurman (360 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Zorg ervoor dat alle variabelen gestandaardiseerd zijn, dus zowel de predictor als criteriumvariabelen (de interactie-term, die is opgebouwd uit het produkt van de predictor en moderator, moet je niet verder standaardiseren).

MvG, Rolf
beantwoord 27 september door Rolf van Geel (10,200 punten)
...