Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Ik heb 1 afh en 2 onaf variabele. Welke toets(en) moet ik gebruiken?

0 leuk 0 niet-leuks
gevraagd 3 februari in Psychologische Modellen (PM) door meheijer gmail.com (120 punten)
Deze vraag is onvolledig. Graag de vraag aanpassen, zodat deze duidelijk is.
Beste Ron, dank dat je mij wilt helpen. Ik ben met een fictief onderzoek bezig. Ik wil hier onderzoeken of bewegen (een complexe bewegingsinterventie van 30 min, matig intensief) t.o.v. niet bewegen een positief effect heeft op het werkgeheugen. Tevens wil ik weten of fitte mensen hierop hoger scoren dan minder fitte mensen.

Nu is het voor mij al heel lang geleden dat ik KDA en OPS heb afgesloten. Om wat meer vaart in dit voorstel te gaan zetten vroeg ik mij af of ik goed bezig was.

* Nu hoop ik de goede richting op te gaan door als eerste dit experiment als een crosssectioneel onderzoek te benoemen.                                                    * Ten tweede denk ik dat bewegen de onaf variabele is en het werkgeheugen de afhankelijke variabele.                                                           * Het conceptueel model hier is: Bewegen -------------> WGH

*Wanneer ik eventuele data binnen heb dan moet ik in SPSS om twee groepen te vergelijken een t-toets toch gebruiken? Misschien kan ik dit ook wel met een (M)ANOVA doen om diverse gegevens uit SPSS te krijgen. Een GLM spookt ook weer door mijn hoofd.

Je merkt misschien wel het is nog steeds een rommel en de structuur is even ver te zoeken. Hopelijk kan jij als statistiek goeroe mij de juiste kant op duwen. Ik hoor heel graag van je.

MVG,

Marcel Heijer

Aub. inloggen or registreren om deze vraag te beantwoorden.

...