Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Waarom worden de termen interval en ratio door elkaar gehaald in opdracht 2.6?

0 leuk 0 niet-leuks

In opdracht "Verwerkingsopdracht 2.6.2" wordt gevraagd het meetniveau van diverse variabelen aangegeven. Die worden bestempeld als ratio (taken 1, taken 2, angst 1 en angst 2). Vervolgens in Verwerkingsopdracht 2.6.4 wordt gevraagd een aantal taken uit te voeren voor de interval variabelen, hierbij worden dan dezelfde variabelen gebruikt als opdracht 2.6.2. Wat is de reden dat interval en ratio hier ineens als synoniem wordt gebruikt terwijl in de lesstof duidelijk de verschillen stonden (bijv. aanwezigheid van het betekenisvolle nulpunt).

gevraagd 8 mei in Inleiding Data Analyse (IDA) door Ankie (180 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
De reden hiervoor is dat, zoals als het goed is ook in de leerstof staat, die verschillen in de praktijk niet uitmaken. Dit komt deels omdat ze niet uitmaken voor de meeste statistische modellen die we gebruiken; en deels omdat de 'echte' schaal van psychologische constructen vaak niet bekend is, en je zowel kunt beargumenteren dat een interval- als een ratio- (of soms zelfs ordinale) schaal passend is.
beantwoord 10 mei door gjp (68,400 punten)
...