Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Wat is het verschil tussen een pre-experimenteel en quasi-experimenteel design?

0 leuk 0 niet-leuks

Geen randomisatie (maar bestaande groepen) is een kenmerk van zowel pre-experimentele designs als quasi-experimentele designs. Het enige verschil tussen onderstaande voorbeelden is de voormeting die weggelaten is bij bestaande groepen posttest-only design:

Bestaande groepen posttest-only design. Pre-experimenteel design.

T1                             T2

NR                  X         O1

NR                              O2

Pretest-posttest control design. Quasi-experimenteel design.

T1                              T2

NR      O1       X         O2

NR      O3                   O4

Naar mijn idee zit er overlap tussen de designs in definitie. Kunt u verduidelijken wat het verschil is tussen het pre-experimentele design en het quasi-experimentele design?

In een quasi-experiment kunnen nog covariaten gebruikt worden om tegemoet te komen aan randomisatie, wordt dit ook gedaan bij pre-experimentele designs?

gevraagd 23 oktober in Experimenteel Onderzoek (PB0402 en S05281) door studenteou (1,020 punten)
bewerkt 23 oktober door studenteou

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks
Covariaten zijn officieel nooit onderdeel van het design. Dus dit kan helaas geen oplossing bieden voor de vraag over het verschil.

Belangrijk is dat een experiment, quasi- of niet, in staat is om te beantwoorden: als X, dan Y, maar net zo belangrijk, als niet X, dan niet Y. Randomisatie daarbij is mooi, maar geen absolute noodzaak in sommige gevallen. Belangrijk is dan steeds dat het design zaken onder controle te kunnen houden, zodat er causale claims getoetst kunnen worden. Randomiseren zou het pre-experimentele design in het voorbeeld bijvoorbeeld al kunnen redden, maar het quasi-experimentele design is niet automatisch een slechts design omdat er niet gerandomiseerd wordt.  

Een pre-experimenteel onderzoek mist ergens een stap waardoor causale claims niet meer mogelijk zijn. Door bijvoorbeeld enkel naar een nameting te kijken én groepen niet random toe te wijzen onstaat er een probleem. Randomiseren bij het in de vraag genoemde pre-experimentele design is nodig om ervan uit te mogen gaan dat iedereen een gelijke start heeft. (even kort-door-de-bocht). Dus, zonder pretentie van een gelijke start, én zonder idee over de situatie voor experimentele manipulatie is het niet mogelijk om de verschillen tussen groepen toe te schrijven aan de manipulatie.

Het quasi-experimentele designin de vraag heeft enigszins controle over de initiele verschillen door niet te randomiseren. Deze controle komt door het opnemen van een voormeting. Dus, niet ideaal, maar veel beter dan het pre-experimentele design.
beantwoord 26 oktober door Ron Pat-El (49,020 punten)
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
...