Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Welke toets voor 4 klassen op 4 vakken op een voor- en nameting.

0 leuk 0 niet-leuks
Repeated measures vraagje

Ik heb vier klassen, met vier verschillende vakken waar ze twee keer een proefwerk voor maken. Een voormeting en een nameting zeg maar.

Ik wil weten of er per klas en per vak een significant verschil tussen de voormeting en de nameting. Welke toets doe ik daar nu voor? Ik kom er niet goed uit. Ik had een repeated measures maar die geeft alleen de verschillen tussen de klassen en niet de verschillen in voor en nameting per klas en per vak. Een post hoc test laat dan significanties per vak net het verschil tussen scholen zien. Maar ik wil zien of de kennis van het vak significant is ontwikkeld per klas en per vak......

Kortom wat doe ik voor de verschillen in de voor en nameting per groep. Dus met andere woorden. Hoe weet ik of klas 1 op vak 1 (2,3,4) significant stijgt of daalt?

En dan voor klas 2 op vak 1, 2 , 3, 4 etc.

Alvast bedankt!
gevraagd 25 november 2020 in Methodologie door Kwalitante (180 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Je zou een factoriele ANOVA kunnen doen, met klas en vak als onafhankelijke variabele, de nameting als afhankelijke variabele en de voormeting als covariaat. Dan kun je zien of er verschillen zijn per klas, vak en combinatie vak * klas op de nameting gecorrigeerd voor de voormeting. Een alternatief is multilevel analyse waarbij je kijkt naar het effect van het soort vak en verloop in de tijd en dan controleert voor klas.
beantwoord 1 december 2020 door Natascha de Hoog (9,800 punten)
...