Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

ANOVA analyse Casus 1 cursusvormen

0 leuk 0 niet-leuks
Beste,

Als je ANOVA gaat gebruiken voor een analyse mbt casus 1 van 5 verschillende schooltype. Dan staat er in onze cursus dat er 10 toetsten noodzakkelijk zijn ?

5 toetsen in between groups variance  en 5 toetsen in within groups variance?

of 5 testen voormeting en 5 testen nameting ?

Of kan je kan alleen 10 toetsen hebben wanneer er een T-toets gebruikt wordt.

Stel dat je een T-toets gebruikt hoe kom je dan aan 10 testen vermits je in elke hypothese toch 2 variabele tov mekaar moet zetten ?

Bedankt!
gevraagd 16 november 2014 in Methodologie door 851665834 (200 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Het is me niet helemaal duidelijk naar welk bronmateriaal wordt verwezen. Als ik het zo zie, dan ga ik ervan uit dat de 10 toetsen niet op de anova zelf slaan, maar op de losse t-toetsen die het vervangt (of de post-hoc toetsen die volgen).

Het aantal uit te voeren toetsen neemt gestaag toe bij toename van categorieen. Het aantal te toetsen combinaties is n boven r. Dus 5 boven 2 is (5*4*3*2*1 / 2*1*(3*2*1) = 120 / 12 = 10 t-toetsen bij 5 categorieen. Een zesde categorie betekent dat er 6 boven 2 = 6*5*4*3*2*1 / 2*1*(4*3*2*1) = 720 / 48 = 15 t-toetsen.

Voorbeeld om het inzichtelijk te maken.

Schooltypen: A B C D E.

T-toetsen kunnen steeds maar paren van twee typen vergelijken.

AB, AC, AD, AE

BC, BD, BE

CD, CE

DE

dit zijn 10 paren die los getoetst moeten worden.
beantwoord 17 november 2014 door Ron Pat-El (40,810 punten)
...