Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

1 leuk 0 niet-leuks
Hallo, ik ben even in de war na het zien van dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_MY2U7VZj5M

In het oefententamen (nr 2, vraag 30) staat deze vraag:

30. Welke stelling is juist? a. Voor continue variabelen is het beter om histogrammen te bekijken dan staafdiagrammen. b. Histogrammen zijn een visuele representatie van frequentietabellen.

Ze lijken mij beiden juist... kan iemand mij uitleggen waarom b onjuist is (en dus het meegestuurde filmpje ook niet klopt) ?

Alvast veel dank.
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (230 punten)

3 Antwoorden

1 leuk 0 niet-leuks
 
Beste antwoord
Het gaat hier om een verschil in definitie tussen het cursusmateriaal en dit filmpje.

In het cursusmateriaal van Inleiding onderzoek maken we onderscheid tussen histogrammen en staafdiagrammen. Zie hiervoor studietaak 3.4.

In dit filmpje wordt net gedaan alsof beide hetzelfde zijn. Of beter gezegd, deze meneer stelt dat een histogram een staafdiagram is voor frequenties. Dat klopt dus niet helemaal. Wat hij laat zien is een staafdiagram en geen histogram.

Antwoord b is dus onjuist omdat niet histogrammen maar staafdiagrammen een visuele representatie zijn van frequentietabellen.

Dit illustreert dus waarom het altijd goed kan zijn om extra filmpjes en uitleg te bekijken, maar de beschrijvingen en definities uit het cursusmateriaal leidend zijn.
door (49.7k punten)
geselecteerd door
0 leuk 0 niet-leuks
Staafdiagrammen zijn een visuele representatie van frequentietabellen.

Histogrammen zijn staafdiagrammen nadat eerst, op basis van een bepaald criterium dat je als gebruiker bepaalt, datapunten zijn ingedeeld in klassen (e.g.: 30 klassen; of klassen van '10 breed', etc).

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar misschien verwarren ze histogrammen en staafdiagrammen (of onderschatten ze de mogelijke impact van het indelen van datapunten in klassen)?
door (77.8k punten)
1 leuk 0 niet-leuks

Na het filmpje bekeken te hebben een aanvulling op het antwoord van gjp:

Hoewel een beetje buiten de tentamenstof is er een verschil tussen een continue variabele en de variabele in het filmpje: aantal doelpunten is namelijk niet continu, maar discreet. Discrete variabelen betreffen de set van wat men natuurlijke getallen noemt {1, 2, 3, ...}, wat anders is dan de set van de reëele getallen {1.000, 1.001, ...}die een continue variabele definieren.

In het geval van discrete variabelen maakt een histogram of staafdiagram niet bijzonder veel uit; een staafdiagram kan als visualisatie van de kleinste 'bin' gezien worden waar een getal op kan worden samengevat. Het is een wat chaotische figuur waarschijnlijk, maar het kan.

Bij continue variabele heb je het eigenlijk over een oneindige serie getallen tussen ieder heel getal. Een histogram geeft op zo'n moment beter weer wat je als mens eigenlijk doet: getallen als een range beschouwen. De range in gelijke delen knippen geeft zo een betere samenvatting van data die inherent van extreem hoge resolutie is, doordat het meer samenvattend de verdeling van getallen helpt weergeven.

door (63.5k punten)
...