Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
wat dan te doen als je een p vindt van 0.047 zoals ik nu tegenkom? Als ik APA volg, rond ik af op 2 decimalen en kom ik dus uit op 0.05 en moet ik zeggen dat het effect niet significant is. Mijn neiging is nu om p niet af te ronden, te benoemen dat dit op de grens hangt van wel/niet significant en de effect size (n2 = 0.009) te laten bepalen dat het niet significant is (erg klein effect), zodat het wel transparant is. Of doe ik dat te moeilijk en gewoon APA afronden omdat dit ook past bij de effect size?
gerelateerd aan een antwoord op: p waarde dus nooit afronden?
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (140 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks
De APA stelt dat p-waarden worden gerapporteerd op 3 decimalen, dus je probleem bestaat eigenlijk niet :-)

Mocht je nu een p-waarde vinden van .0499, dan zou ik dat rapporteren als p < .05 denk ik.

De p-waarde is wel sowieso significant, want hij is onder de .05. Dat hij maar net significant is, maakt niet uit; als je besluit om nulhypothesetoetsing te gebruiken, kies je voor een 'dichotomiserend' beslissingskader, zeg maar. Er bestaat dan alleen significant of niet-significant. Als je geinteresseerd bent in 'degrees', in 'de mate van significantie', dan is nulhypothesesignificantietoetsing (NHST) waarschijnlijk de verkeerde benadering; je wil dan eigenlijk niet naar p-waarden kijken (en geen dichotoom ja/nee besluit nemen), maar je wil weten hoe sterk twee dingen samenhangen. In dat geval is een betrouwbaarheidsinterval rondom hetgene dat je wil schatten (niet NHST, maar 'Accuracy in Parameter Estimation', AIPE) een logischer benadering (of Bayesiaanse statistiek, maar dat zit niet in ons curriculum).
door (77.8k punten)
...