Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Beste Julia,

Voor de eindopdracht ben ik aan de hand van 2.3 aan het indexeren geslagen. Ik heb de keuze gemaakt om vanuit de topic lijst de subcategorieën te indexeren en vervolgens wil ik die onder gaan brengen in de  lege hoofdcategorieën middels merge. Ik kwam er achter dat je dan alleen nog maar de hoofdcategorieën ziet en de subcategorieën alleen bij de comment zichtbaar zijn. Voor mij voelt dit minder inzichtelijk, maar ik zie dit bij de filmpjes wel op deze manier voorbijkomen. Ik vraag me af wat een goede manier is om toch overzicht te behouden en wel duidelijk een onderscheid te kunnen maken tussen hoofd en sub en zo een overzichtelijke hiërarchie te verkrijgen binnen deze opdracht. Wellicht kan ik de titel van de codes verder aanpassen van Index: huidig slaapgedrag naar bijv. Index: Achtergrond huidig slaapgedrag. Dan is het wellicht duidelijker dat het hoofdthema achtergrond is en dat de subcategorie huidig slaapgedrag is. Of is merge en hiërarchie aanbrengen binnen deze opdracht meer wenselijk en hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Linda
in Kwalitatief Onderzoek (OKO, PB16x2) door (120 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Beste Linda,

Excuses voor de late reactie.

Zoals ik in een eerdere vraag op dit forum zei is de merge-functie niet heel handig om een hierarchie aan te brengen, daarmee verlies je namelijk de originele codering. Dit is dus alleen handig als je twee codes écht wil samenvoegen. Anders is het beter om een relatie tussen codes te maken, als je in het overzicht van je codes links in Atlas.ti de code naar de lege overkoepelende code sleept dan krijg je de optie om een verband tussen deze twee codes aan te maken. Zo plaats je de code hiërarchisch onder een andere (lege) parent-code. (zie ook 2.3: 4) codes organiseren)

Uiteraard zijn informatieve namen in aanvulling hierop ook heel relevant.

Tip: Let ook op dat indexing alleen de eerste stap is en dat de daadwerkelijke analyse volgens het theoretische kader aan de hand van het codeboek moet gebeuren.

Hopelijk helpt dit je verder!

Hartelijke groet,

Julia
door (6.4k punten)
Beste Julia,

Dank voor het antwoord. Dat had ik inderdaad gelezen, echter was het voor mij toch nog niet geheel duidelijk of ik op de goede weg zat. Ik heb van de week naast de indexering ook de codering aangebracht. Ik heb de onderwerpen van de codering ondergebracht in folders en in de naam de hiërarchie ook naar voren laten komen.

Er wordt tevens aangegeven dat het gebruik van kleuren handig is, echter vraag ik mij af wat dit bij deze opdracht toevoegt? Als je alles in folders hebt staan, dan heb je wellicht al voldoende overzicht?

Verder vroeg ik mij af vanaf wanneer het mogelijk is om je in te schrijven voor het tentamen, aangezien hij op dit moment aangeeft dat dit vak (nog) niet openstaat. Ik ben al een tijdje aan het voorwerken, aangezien ik tijdig met zwangerschapsverlof wil gaan en ik alvorens de praktische en theoretische onderdelen volledig afgerond wil hebben.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Linda
Hoi Linda,

Goed bezig!

Het punt is dat het overzichtelijk moet zijn, ten eerste voor jezelf en ten tweede voor een buitenstaander die je analyses eventueel nog even na wil lopen. Of je daar nou wel of geen kleuren voor nodig hebt mag je zelf bepalen.

Wat betreft het tentamen: Ik weet niet precies hoe snel dit proces gaat maar hopelijk is het medio december wel opgelost.

Succes met alles en als je nog tegen iets aanloopt, post gerust.

Hartelijke groet,

Julia
...