Op alle design-opties van deze vraag had ik het andere gekozen dan wat het officiële antwoord van You Learn aangeeft, maar ik begrijp niet welke logica men gevolgd heeft om tot het antwoord van You Learn te komen.
1. Cross-sectioneel >< longitudinaal.
Ik begrijp niet waarom het officiële antwoord stelt dat er een longitudinale studie zou nodig zijn.
In mijn uitwerking had ik gekozen voor een cross-sectioneel design met 1 meetpunt in de tijd (het moment van beoordeling van prestaties) waarop de prestaties beoordeeld worden. Naar mijn inschatting blijven alle andere variabelen onveranderd in de tijd en lijkt het me dan ook zinloos om op meerdere punten te gaan meten, tenzij je dat over een periode van meerdere jaren plant te doen. (waarom zou je in godsnaam een nulmeting doen bij de start van het schooljaar als het enige wat je daar kan vaststellen het geslacht van beide personen is en die, quasi 100% zeker, 1 jaar later nog steeds dezelfde zullen zijn).
Daaruitvolgend snap ik al helemaal niet waarom het antwoord in You Learn gaat voor een "longitudinaal design" dat beperkt is tot 1 jaar. In principe zal op dat ene jaar tijd geen enkele variabele veranderd zijn gezien de matching tussen kind - leerkracht een heel jaar lang stabiel is en pas na een periode van 2 jaar hetzelfde kind, met dezelfde capaciteiten een andere leerkracht zal gekregen hebben en door die leerkracht "beïnvloed zal zijn" om aldus mogelijk andere prestaties te gaan leveren.
2. Experimenteel >< observationeel design
Ik snap dat als je een causaal verband wil aantonen, je hier voor een experimentele studie moet gaan.
Alleen lijkt me dat praktisch bijzonder moeilijk en uit de zin "de onderzoeker wil weten of dit vooroordeel gevolgen kan hebben in het basisonderwijs", concludeerde ik dat men niet op zoek was naar causaliteit maar naar correlatie.
Mijn logische brein bedacht zich dat als er geen correlatie gevonden kan worden, men al helemaal niet op zoek moet gaan naar causaliteit (maar mogelijk is mijn logica statische onzin?) en het dus zinvoller was om eerst de correlatie te zoeken en pas als die gevonden zou worden, een veel moeilijker te designen studie op te zetten met vragen naar causaliteit.
Ik was dus gegaan voor het observationele studiedesign.
3. Onderzoeksgroepen bepalen
Tenslotte bestond mijn bedacht onderzoek maar uit 2 onderzoeksgroepen. Eentje met "gelijk" geslacht en eentje met "ongelijk" geslacht.
Bij deze onderzoekvraag ("of leerlingen die les hebben van iemand van hetzelfde geslacht beter presteren dan leerlingen die les hebben van iemand van het andere geslacht") lijkt er geen intentie te zijn om ook na te kijken of er een verschil is tussen M-M, M-V, V-V of V-M, maar louter tussen 'gelijk' versus 'ongelijk'.
Ik ben ervan overtuigd dat het absoluut veel interessanter zou zijn als onderzoek om naar de 4 groepen te kijken, maar dat wordt in de vooropgestelde onderzoeksvraag niet aangehaald. Het vormen van toch 4 groepen in het design, lijkt te impliceren dat de verkregen data anders zal geanalyseerd worden dan wat in de originele onderzoeksvraag bedoeld werd en dat lijkt me dan weer niet de bedoeling te kunnen zijn.
Of mag dit flexibel bekeken worden zonder daarom dubieus te worden?