Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Beste docenten,

Misschien lees ik het niet goed, maar de informatie in de Open Mens hoofdstukken over het samenvoegen van items, afhankelijk van welk meetmodel je gebruikt, lijkt niet helemaal overeen te komen.

In H 3 constructen, staat bij 3.9: Als een reflectief of formatief meetmodel wordt verondersteld, is samenvoeging vaak wel gangbaar. Bij formatief model wordt aangegeven dat de theorie als het goed is een model voor samenvoeging geeft.

In H 7 Validiteit van meetinstrumenten, staat bij 7.9: Bij een responsmodel dat veronderstelt dat alle items hetzelfde meten, is het logisch om naar de samenvoeging te kijken. Bij een responsmodel waarbij niet alle items hetzelfde meten, zoals een formatief meetmodel of een responsmodel waarbij clusters van items steeds iets anders meten, is het logischer om de verbanden per item te berekenen.

Hoe moet ik het gebruik van samenvoegingen bij een formatief meetmodel nu duiden? Alleen doen als de theorie iets zegt, anders kijken naar de verbanden per item? Misschien kan dit verduidelijkt worden in de tekst bij beide hoofdstukken?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Mieke
in Cross-sectioneel Onderzoek (OCO, PB08x2) door (260 punten)
bewerkt door

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Beste Mieke,

Bij een formatief meetmodel bepaalt de theorie inderdaad hoe de samenvoeging plaatsvindt. Je kan daar in het algemeen dus geen regel voor geven.

We zullen kijken of we de tekst in de hoofdstukken bij de volgende versie van boek hierover nog kunnen verduidelijken.
door (11.7k punten)
...