Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
In de formule voor w2 (omega kwadraat, ik vind de juiste symbolen niet)  wordt SSM ingevuld door 824,8 terwijl dat dit volgens het schema error + effect is.  Waarom gebruiken we hier de 824,8 niet als totaal?

En trekken we de error dan hieraf als we het effect willen kennen?  

Wat nu als totaal wordt gegeven lijkt mij error + effect + error...  

Alvast bedankt voor het verklaren.
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (140 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
In een variantie-analyse wordt een variantie tussen de groepen vergeleken met de variantie binnen de groepen. We hebben we het dan vaak over effect gedeelt door error, waarbij we de tussen variantie zien als het effect en de binnen variantie als de error. Echter is elke analyse nooit een perfect model, dus ook als we het hebben over de variantie tussen de variabelen zit daar een deel error in. Daarom wordt staat in de output in deze opdracht tussen haakjes effect + error bij SSM. Dit is dus niet het totaal, maar gewoon de variatie tussen de groepen en hieronder staat de variatie binnen de groepen (die tussen haakjes wordt aangegeven met enkel error). Als je die twee optelt krijg je de totale variatie. Anders gezegd, de informatie tussen haakjes is onnodig verwarrend en die kun je dus beter gewoon negeren.
door (46.9k punten)
...