In die terugkoppeling staan de gegevens van de anova waarmee het model wordt getoetst: "Vervolgens kijken we naar de ANOVA tabel en zien daar de volgende gegevens: F(4,140) = 83.847; p < .001. Hieruit mogen we concluderen dat het model statistisch significant is, hetgeen niet veel meer betekent dan dat er meer dan 0% variantie wordt verklaard van de angstdimensie."
Die 140 is dus het aantal vrijheidsgraden van de error in je model, en dat zijn de vrijheidsgraden van de t-toetsen waarmee wordt getoetst of de coefficienten gelijk zijn aan 0.
Met betrekking tot R vs SPSS en menu's vs syntax het volgende.
R is een open source alternatief voor SPSS. R is een stuk krachtiger, en, als je eenmaal gewend bent, sneller en gebruikersvriendelijker dan SPSS. Tegelijkertijd wordt SPSS (nog) het meeste gebruikt, en daarom zit dat in het curriculum (maar als je de bronnen in de M&T community op Studienet bekijkt, zul je R ook tegenkomen). Een verschil tussen SPSS en R is dat R normaal alleen met scripts/functies (wat in SPSS de 'syntax' heet), werkt. Je kunt een menu installeren, maar de meeste mensen doen dat niet, omdat het onhandiger is dan commando's gebruiken. Je hoeft dus sowieso geen R te gebruiken; voor de cursussen in het curriculum volstaat SPSS. De output van de anova en regressie-analyse functies die ik hier liet zijn is praktisch hetzelfde voor SPSS en R (en ik gebruik R omdat het, wel, beter is :-)).
Met betrekking tot de menu's versus de syntax geldt dat je als wetenschapper de menu's eigenlijk bijna niet gebruikt. Dat wil zeggen, wel om commando's in je syntax te 'Paste'-n, maar je werkt altijd sowieso met de syntax. Dat is nodig omdat onderzoek 'repliceerbaar' moet zijn: je moet een volledig logboek van je analyses hebben, zodat je zelf later terug kunt zoeken wat je hebt gedaan, en zodat anderen kunnen kijken wat je hebt gedaan.
Het idee van de menu's is dat het onderwijs daarmee start omdat het voor veel mensen wat herkenbaarder is. Op die manier zijn er niet te veel nieuwe dingen tegelijk. Omdat je als wetenschapper de syntax wel degelijk dient te beheersen wordt de hoeveelheid syntax langzaam 'opgeschroeft'. Bovendien zijn er dingen die alleen met de syntax kunnen, dus het is voor het onderwijs sowieso nodig.
Dus, mijn advies zou zijn om vanaf nu vooral met de syntax te werken. Het is efficienter, en je zult die steeds vaker gaan gebruiken. Met betrekking tot SPSS vs R zou ik als ik jou was SPSS blijven gebruiken, hoewel je R ernaast alvast kunt verkennen als je wil. Het voordeel van R is namelijk dat het gratis is, dus dat kun je blijven gebruiken, ook als je OU licentie voor SPSS verloopt.