Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.
Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!
Dit is een overblijfsel uit vroeger tijden. Het heeft te maken met dat vroeger eenzijdige toetsing werd gebruikt in het onderwijs als didactische instrument. Omdat eenzijdige toetsing 'in het echt' nooit mag, wordt de eenzijdige toetsing nu ook uit het onderwijs verwijderd omdat het te verwarrend is (soms denken studenten bijvoorbeeld ten onrechte dat je eenzijdig mag of zelfs moet toetsen als je een gerichte hypothese hebt). Zie voor meer informatie http://oupsy.nl/help/1324/waarom-komt-eenzijdige-toetsing-in-de-praktijk-niet-voor. In de revisie die binnenkort wordt doorgevoerd worden al deze laatste overblijfsels verwijderd.
Voor nu: normaal, als je tweezijdig toetst, kun je kijken of 0 in je 95% betrouwbaarheidsinterval ligt. Zonee, dan weet je dat de p-waarde lager is dan .05. Dat gaat niet meer op als je eenzijdig toetst; want je hebt dan eigenlijk niet een 'kritische' 2.5%, maar een kritische 5% aan elke kant van je normaalverdeling (het 'kritische gebied' omvat alle t-waarden of verschillen tussen gemiddelden waarbij je de nulhypothese verwerpt). Om toch die parallel te handhaven wordt daarom gewerkt met betrouwbaarheidsintervallen van 90% (die eigenlijk ook nog eens eenzijdig zijn, en dus oneindig ver doorgaan naar de andere kant). Dit is dus, net als het eenzijdig toetsen, een didactisch instrument, dat jammer genoeg niet altijd goed uitpakt :-)