Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Bij een significant interactie-effect bij een 2x2 ANOVA, dienen de enkelvoudige hoofdeffecten te worden getoetst. Daarbij wordt in de cursus steeds één onafhankelijke variabele gesplitst. Hoeft dit voor de tweede onafhankelijke variabele niet meer gedaan te worden? En waarom?

Dankjewel!
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (120 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Dit hangt af van waar je in geinteresseerd bent. Als je een van de onafhankelijke variabelen bijvoorbeeld hebt meegenomen omdat het een mogelijke confounder is, ben je niet geinteresseerd in het effect van die variabele. Dan hoef je dus alleen naar het niveau van de 'echte' onafhankelijke variabele te kijken per niveau van de mogelijke confounder.

In de praktijk kijk je meestal wel naar beiden, alleen al omdat het handig is om alles te rapporteren met het oog op eventuele toekomstige meta-analyses.

Dus in de praktijk kijk je meestal inderdaad naar alle vier de simple effects (in een 2x2 anova met een significante interactie)! Vergeet ook niet om de Cohen's d voor die simple effects te berekenen en rapporteren.
door (77.8k punten)
...