Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Ik ben in verwarring gebracht door de feedback van een docent: hij zegt ik spreek enkel over de directe effecten, maar het gezamenlijke effect wordt er niet besproken. Ik heb echter wel een interactiehypothese geformuleerd: de effect van X op Y is anders voor mannen dan voor vrouwen. Nu twijfel ik: wordt met het gezamenlijke effect hetzelfde bedoeld als met interactiehypothese (en heeft docent niet zorgvuldig gelezen)? Mijn vraag is: klopt het dan dat ik met mijn interactiehypothese wel het gezamelijke effect pak? en niet enkel directe effecten bespreek (hoge X leidt tot hoge Y). Bij voorbaat dank!
in Cross-sectioneel Onderzoek (OCO, PB08x2) door (260 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks

Ik kan twee definities bedenken die iemand kan hebben van een gezamenlijk effect.

  • De ene is de toets van je gehele model: dus alle voorspellers (factoren bij anova) tegelijk.
  • De andere is inderdaad een effect waar meer dan twee variabelen (i.e. meer dan de afhankelijke variabele en een onafhankelijke variabele) bij betrokken zijn. Dat zou inderdaad een interactie zijn.

Verwar overigens hoofdeffecten niet met directe effecten! Een "directe effect" is een term uit mediatie-analyse, en die vereisen altijd drie meetmomenten en een manipulatie (omdat mediatie betrekking heeft op een indirect effect via een andere variabele). Een hoofdeffect is niet hetzelfde als een direct effect.

door (77.8k punten)
...