Je inzicht is correct. In de errate van de cursus is als het goed is hier een antwoord op te vinden.
EDIT: ook antwoord op de vraag over hercodering
Ompolen is 100% essentieel in een klassieke testtheoretische context, zoals cronbach's alpha. Bij factoranalytische technieken maakt het eigenlijk niet uit of er omgepoold wordt of niet: de richting van het verband draait gewoon om, maar de onderlinge covariantiestructuur verandert niet.
Hoewel in de praktijk ompolen eigenlijk altijd de voorkeur heeft (rekent in ons hoofd makkelijk: hoog betekent altijd hoog). Er zijn een aantal redenen om niet om te polen. Dit heeft nooit met de analyse zelf te maken, maar bijna altijd met de interpreteerbaarheid van de items. Allereerst is het een onnodige stap om te nemen: voor de analyse maakt het niets uit, en wanneer factorscores worden gebruikt als subschaalscores dan is het ook niet nodig voor schaalconstructie. Ten tweede: soms willen we het originele item behouden, zodat bij interpretatie op itemniveau er niet steeds in het hoofd moet worden omgepoold (rekenkundig is het handig om om te polen, maar het item zelf is nog steeds negatief verwoord). Een laatste reden is stiekem irrelevant, maar niet in een onderwijscontext: het is belangrijk dat studenten het inzicht verwerven dat negatieve ladingen ook belangrijke ladingen zijn.