Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Wat dien je te noteren in een APA verslag indie je statistische toets bij een gerichte vraagstelling een p-waarde geeft hoger dan .05?
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (140 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Hoe je p-waarden rapporteert en wat je verder rapporteert hangt niet af van de hoogte van de p-waarde (tenminste, tenzij de p-waarde heel erg klein is). Dit is altijd hetzelfde als je een toets doet.

Als je een toets hebt gedaan, rapporteer je altijd:

  1. De waarde van de toetsingsgrootheid (t voor een t-toets, F voor een anova, of $\chi^2$ voor een $\chi^2$-toets);
  2. De bijbehorende vrijheidsgraden (voor een t-toets, n-1; voor een anova, eerst $Df_{effect}$ en dan $Df_{error}$; en voor $\chi^2$, aantal rijen - 1 * aantal groepen - 1);
  3. De resulterende waarde van de toetsingsgrootheid (dus de waarde van t, F of $\chi^2$);
  4. De p-waarde die daarbij hoort;
  5. Als je het netjes wil doen, de effect size (Cohen's d voor een t-toets, $\eta^2$ of $\omega^2$ voor een Anova, en Cramer's V voor $\chi^2$).

Al deze getallen hebben twee decimalen, behalve de p-waarden, die heeft drie decimalen. Je rapporteert dus ook altijd de exacte p-waarde. De enige uitzondering is als de p-waarde kleiner is dan .001; dan rapporteer je 'p < .001'. In alle andere gevallen rapporteer je de exacte p-waarde, of die nu significant is of niet.

door (77.8k punten)
bewerkt door
PS: daarnaast rapporteer je altijd dat je eenzijdig hebt getoetst, als je eenzijdig hebt getoetst! De p-waarde die je rapporteert corrigeer je dan; dus in geval van eenzijdige toetsing, deel je die door twee.
...