Toevoeging: sommige begeleiders (zoals ik :-)) verbieden studenten om handmatig met hun data te interacteren, omdat dit in 'echt onderzoek' ook niet mag (je moet altijd een gedocumenteerd 'syntax-spoor' van je ruwe data naar je uiteindelijke resultaten hebben). Overleg dit dus altijd eerst met je begeleider!
Overigens is de tweede methode die Ron adviseert (het gebruik van de 'SELECT IF' syntax) altijd correct.
Een alternatief, dat vaak handiger is, is een variabele (of meerdere variabelen) te gebruiken waarin je 'bijhoudt' welke regels ('cases') in je analyse horen. Je kunt bijvoorbeeld het volgende doen:
COMPUTE inAnalysis = (~MISSING(variabelenaam)).
FILTER BY inAnalysis.
(inAnalysis staat dan op 1 voor de regels die geen missing value hebben op 'variabelenaam')
Je kunt dan weer elders in je syntax alle regels gebruiken met:
USE ALL.
En je kunt inAnalysis ook aanpassen. Als je bijvoorbeeld een variabele 'gender' in je onderzoek hebt, die 1 is voor vrouwen en 2 voor mannen, en je wil alleen de mannen analyseren, kun je zoiets doen:
COMPUTE validEntry = (~MISSING(variabelenaam)).
COMPUTE inAnalysis = validEntry & (gender = 2).
FILTER BY inAnalysis.
Je kunt dan verderop inAnalysis andere waarden geven, bijvoorbeeld als je alleen de deelnemers ouder dan 30 wil analyseren:
COMPUTE inAnalysis = validEntry & (age > 30).
FILTER BY inAnalysis.
Of zelfs combineren om alleen de mannen ouder dan 30 te analyseren:
COMPUTE inAnalysis = validEntry & (gender = 2) & (age > 30).
FILTER BY inAnalysis.