Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Ik vind het namelijk nogal onoverzichtelijk om alle items in een keer te analyseren. Krijg een enorme rits met grafieken in mijn output. Ik vraag me af of dit zinvol is of dat ik dit op een andere wijze moet doen.

Ook zie ik per item twee grafieken, een met een normaalverdeling (volgens mij hoe het zou moeten zijn) en de ander met een afwijkende verdeling (detrended normal Q-Q plot). Als ik uitga van deze laatste dan zou er bij al mijn items sprake zijn van een scheve verdeling.
in Univariate (descriptieve) statistiek door (390 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Ik weet niet zeker of ik ej eerste vraag begrijp. Dus ik probeer het antwoord in stapjes te geven.

  1. Je moet een idee hebben van hoe normaal je items zijn verdeeld. Afwijkingen van normaliteit zijn niet altijd problematisch, maar helpen bij het interpreteren van de uitkomsten. Ze kunnen indicatief zijn voor bodem- of plafondeffecten, en bij correlaties bepaalt de scheefheid van de verdelingen de maximaal haalbare correlatie (die is dan lager dan 1). Bij t-toetsen maakt de normaliteit, anders dan veel mensen denken, niet uit; door de centrale limietstelling is de steekproevenverdeling altijd normaal, tenzij je zulke kleine steekproeven hebt (e.g. 30, 40 mensen per groep) dat je sowieso dermate underpowered bent dat je uberhaupt geen uitspraken kunt doen.
  2. Om een idee te krijgen van die verdelingen moet je per item naar de histogrammen kijken, Q-Q plots bestellen, en eventueel de normaliteit toetsen (hoewel aan dat laatste allerlei haken en ogen zitten).
  3. Die histogrammen en Q-Q plots moet je dus voor elk item apart bestellen. Je kunt niet meerdere items in 1 Q-Q plot plotten. En je moet ook niet pas van het aggregaat (e.g. het gemiddelde of de som; de index of schaal, dus) de Q-Q plot bestellen, want je moet eerst weten of je alle items mee wil nemen, en daarvoor moet je besluiten of je begrijpt hoe ze verdeeld zijn.

Kun je daar iets mee?

De tweede Q-Q plot is 'geroteerd' - het is dezelfde plot, maar het lijntje loopt nu horizontaal. Daardoor zoom je in op de afwijkingen. Dit is nogal 'advanced' - het interpreteren van normale Q-Q plots (hehe - "normale" Q-Q plots :-)) is al moeilijk genoeg. Ik stel voor dat je deze dus negeert.

Voor hulp bij de interpretatie van Q-Q plots, zie http://condor.depaul.edu/sjost/it223/documents/normal-plot.htm

door (77.8k punten)

Onderstaande commando's staan in jouw basic syntax file. Omdat je de variabelen achter elkaar noemt, lijkt het alsof ik ze allemaal in één keer moet runnen i.p.v. elk item afzonderlijk . Vandaar de verwarring. Je antwoord hierboven is duidelijk. Ik zal elk item afzonderlijk gaan bekijken. Zal een hele lange output worden.

 

_______________________________________________________

 

* Vervang de lijst 'variabelen' door de namen van jouw ordinale en

* nominale variabelen.

FREQ variabele1 variabele2 variabele3.

 

* Vervang de lijst 'variabelen' door de namen van jouw interval

* variabelen.

EXAMINE VARIABLES=variabele1 variabele2 variabele3

  /PLOT STEMLEAF HISTOGRAM.

...