Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Hallo,

In de bron multilevelmodellen wordt model D beschreven; een model met een interactie-effect tussen niveau 1 en 2. Wat mij een beetje ontgaat is waarom de interactie tusssen ervaring van de leerkracht en IQ niet meegenomen wordt als random-effect? Men verwacht toch juist dat deze interactie varieert over de klassen? En waarom wordt alleen IQ als random slope meegenomen?

Mvg
in Longitudinaal Onderzoek (PB17x2) door (1.1k punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Als je twee niveau's hebt, zoals hier leerlingen en klassen, kunnen alleen variabelen die op het laagste niveau zijn gemeten (leerlingen) variëren op een hoger niveau. Niveau-twee variabelen zoals Ervaring van de leerkracht variëren niet op een hoger niveau, want dat is er niet. Het effect van de interactie IQ met Ervaring leerkracht is daarom alleen een fixed effect.

Het effect van IQ kan wel variëren per klas. Dit effect kan je dus wel als random effect meenemen.
door (11.7k punten)
...