Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Momenteel ben ik bezig met mijn eindscriptie en heb ik diverse interviews gehouden die ik ga coderen. Ik kan alleen geen antwoord vinden op mijn vraag hoe ik straks de gecodeerde interviews verwerk in mijn onderzoeksresultaten? Moet ik een overzicht weergeven, verwijzen, citeren? Kan iemand mij dit uitleggen?
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (120 punten)

2 Antwoorden

0 leuk 0 niet-leuks
Hier is helaas geen eenduidig antwoord op: dit hangt af van het doel van de codering en de afgesproken kwalitatieve benadering. Het is altijd handig (en zinvol) om kenmerkende citaten op te nemen in het verslag, en als de codes zich lenen voor een helder overzicht dan kan dat ook zinvol zijn. Het beste kun je dit met je begeleider bespreken.

Een algemene tip: zoek een kenmerkend peer-reviewed artikel dat erg dicht ligt bij wat je wilt onderzoeken/bereiken. De wijze waarop daar de resultaten zijn gepresenteerd kan een aardig template vormen om aan de begeleider voor te leggen.
door (63.5k punten)
Dank! Ik doe onderzoek naar het aankoopbeslissingsproces van klanten binnen een bepaalde branche. Waar nog niets over geschreven is helaas, dus ik zal wat dat betreft het wiel zelf uit moeten vinden.

Uit de interviews blijkt bijvoorbeeld dat hun website en online vindbaarheid aandacht verdiend, maar dat bijvoorbeeld ook service achter erg belangrijk is voor de (potentiële) klant zijn. Ik worstel met de vraag hoe ik dit het beste kan presenteren in de onderzoeksresultaten vanuit de (gecodeerde) interviews.
0 leuk 0 niet-leuks

Extra toevoeging: als je QualiCoder gebruikt, staat er wat uitleg op http://qualicoder.com/pagina/4/tutorial.html, en verder zijn deze vragen en antwoorden misschien nuttig:

Overigens is er volgens mij best veel onderzoek over beslissingsprocessen bij aankoop van producten? Dat herinner ik me toch van mijn studie. Dat was ook al 15 jaar geleden ofzo, maar die evidentie is vast niet opeens weg; misschien heb je niet de juiste zoektermen gebruikt? Zie e.g. https://scholar.google.com/scholar?q=consumer+decision+making

door (77.8k punten)
Dank! Het klopt inderdaad dat er literatuur te vinden is over aankoopprocessen, maar dit is met name voor de B2C markt, terwijl mijn onderzoek zich richt op een heel specifieke B2B markt. Ik kan uit de literatuur dan ook alleen de grote lijnen pakken en de interviews gebruik ik ter verdieping. Ik vraag me nu alleen af hoe ik de (gecodeerde) interviews netjes kan verwerken in de onderzoeksresultaten?
Je bespreekt normaal de patronen die je hebt gevonden, meestal in relatie tot de relevantie theorieen als die er al zijn in het gebied dat je onderzoekt. Het hangt sterk af van de codestructuur die je hebt gemaakt, dus ik kan het niet specifieker zeggen dan dit; dat kun je beter moet je overleggen met je begeleider.
...