Goede vraag.
Replicatie is een uitspraak over het proces, niet over specifieke uitkomsten. Bij elke studie - ook kwantitatief onderzoek - geldt dat bepaalde zaken elke keer verschillend verlopen. Neem bijvoorbeeld het weer, als eenvoudig voorbeeld. Exacte replicatie is onmogelijk.
Maar, je kunt wel voor een studie specificeren hoe hij moet worden uitgevoerd zodat er met de belangrijke variabelen, dus de variabelen waarin je bent geinteresseerd en eventuele confounders, hetzelfde wordt omgegaan. Gegeven dat externe invloeden als het goed is willekeurig zijn, zou je verwachten dat die effecten wegvallen over meerdere studies, als de relevante aspecten van het onderzoek maar hetzelfde zijn.
Bij kwalitatief onderzoek geldt dezelfde redenering. Hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld het interviewschema, en de startcategorieen bij codering. Omdat de interviews en de codering bij kwalitatief onderzoek als subjectiever worden ervaren dan bij kwantitatief onderzoek (misschien zijn ze niet zozeer subjectiever, maar is de subjectiviteit explicieter/saillanter, omdat je geen baat hebt bij de schijn van objectiviteit die met cijfers meekomt) is het heel belangrijk dat je als onderzoeker duidelijk uitlegt vanuit welk kader je de interviews uitvoert en analyseert. Dit maakt het beter mogelijk de interviews en analyses op een zoveel mogelijke gelijke manier uit te voeren.
Er gaan overigens steeds meer stemmen op om dergelijke uitleg ook bij kwantitatief onderzoek expliciet te maken, om de illusie van neutraliteit/objectiviteit die bij kwantitatief onderzoek geldt wat te doorbreken.
Een ander belangrijk hulpmiddel is de 'stopregel' die bij kwalitatief onderzoek vaak wordt toegepast: saturatie. Door de dataverzameling door te laten gaan totdat er geen nieuwe informatie meer binnenkomt verklein je de kans dat je in een gegeven populatie relevante overwegingen etc mist. Dit verhoogt ook de kans dat de resultaten van een gegeven studie worden gerepliceerd. Gebrek aan replicatie bij kwalitatief onderzoek betekent immers dat een replicatie-studie andere relevante overwegingen/ideeen/gevoelens/etc vindt. Dat kan alleen als beide studies niet volledig 'gesatureerd' zijn.