In deze situaties kan een unieke onderzoekscode worden gebruikt. Er zijn twee manieren om dit te doen.
De eerste is dat de unieke onderzoekscode door in het onderzoek wordt gegenereerd en aan de deelnemer wordt gegeven (bij LimeSurvey kan bijvoorbeeld het participant ID worden gekoppeld aan het laatste cijfer van het uur van de dag, het laatste cijfer van de minuten, en het laatste cijfer van de seconden, om zo een unieke code te genereren per deelnemer). Die moet de deelnemer dan ergens opslaan en de volgende keer weer invullen. Het nadeel is dat mensen die kunnen vergeten.
De tweede is dat een onderzoekscode wordt gegenereerd op basis van persoonlijke gegevens van de deelnemer, op zo'n manier dat op basis van de code, die gegevens niet kunnen worden gereconstrueerd. Dit kan met bijvoorbeeld http://ondrzk.nl of, voor internationaal onderzoek, http://ondrzk.eu. Het voordeel hiervan is dat deelnemers de code steeds opnieuw kunnen genereren; ze kunnen de code niet vergeten of kwijtraken. Het nadeel is dat het in theorie mogelijk is dat twee mensen dezelfde code krijgen (hoewel de selectie van karakters zo is gekozen dat die kans er klein is).
Dus, dit lost het probleem van het koppelen van de data. Rest nog het email adres. De oplossing daarvoor is eigenlijke nog eenvoudiger: maak een vragenlijst aan, met als enige vraag het email adres. Verwijs deelnemers na de eerste sessie naar die andere vragenlijst. Zorg dat in die andere vragenlijst geen datum of tijd wordt opgeslagen, om koppeling met de echte vragenlijst/experiment onmogelijk te maken. Natuurlijk moeten ook geen IP-adressen worden opgeslagen, in geen van de datasets.
In Limesurvey stel je overigens in naar welke URL een deelnemer wordt doorgestuurd na afloopt in 'Edit Text Elements', bij veld 'End URL'.
De 'flow' voor een deelnemer is dan als volgt:
- Deelnemers doen mee met eerste sessie
- Deelnemers belanden op een pagina waar een link naar http://ondrzk.nl opent in een ander scherm (let op: zorg in LimeSurvey dat er in deze link de code target="_blank" staat, dus in de 'source code' moet je, op de plek waar je de link wil invoeren, het volgende invoeren:
<a href="http://ondrzk.nl" target="_blank">Hier de tekst voor de link</a>
- Deelnemers vullen die code in;
- Deelnemers worden doorverwezen naar een vragenlijst waar hun email adres wordt opgeslagen (zie http://oupsy.nl/help/4828/verwijs-deelnemers-vragenlijst-andere-vragenlijst-website)
- In de volgende sessie worden deelnemers weer verwezen naar de Onderzoekscode pagina, en vullen ze die code weer in.
Et voila: je hebt een lijst met email adressen die los staat van je data, en je kunt vragenlijsten aan elkaar linken zonder breuk van de anonimiteit.