Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Het lijkt of er verschil is tussen het gebruik van pos/neg verschil bij de berekening SS in de reader, het boek en elders. Het lijkt net andersom :

bij een score-gemiddelde die een positief getal over laat staat er in de reader een negatief getal, en bij een score-gemiddelde die negatief is staat er juist een positief verschil.

Kijk op p 26, 2.1:
er staat 151  -  44.3 = - 106.7
             -450 - 44.3 =    494.3
Ik zou juist andersom zeggen:
151 - 44.3 = 106.7
-450 - 44.3 = - 494.3

Elders en in het boek  staat 'mijn manier'. De reader prevaleert, dus hoe moet ik het mezelf aanleren en vooral: wat is de rationale?
Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord, dit is de derde poging al, erg lastig :).
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (1.8k punten)
bewerkt door

2 Antwoorden

0 leuk 0 niet-leuks
Ik denk dat je bedoelt dat je, voor de berekening van de SS, twee mogelijkheden hebt om de afwijking van het gemiddelde van elk datapunt te berekenen. Je kunt het gemiddelde van het datapunt aftrekken (dus $151 - 44.3 = 106.7$) of je kunt het datapunt van het gemiddelde aftrekken (dus $44.3 - 151 = -106.7$).

Dat kan inderdaad allebei. Het maakt niet uit welke je gebruikt: er komt altijd hetzelfde getal uit (de afstand tussen het datapunt en het gemiddelde). In het ene geval positief, in het andere geval negatief: maar dat maakt niet uit, want je kwadrateert daarna toch, dus het uiteindelijke getal wordt sowieso positief, en de SS is dus altijd hetzelfde, wat je ook doet.

Is dit een antwoord op je vraag?
door (77.8k punten)
0 leuk 0 niet-leuks
Ja, helemaal. Ik had idd wel bedacht dat het niet uitmaakt met kwadrateren maar wilde de mogelijke denkfout ontdekken.Fijn dat die er niet was, scheelt weer.
door (1.8k punten)
...