Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Voor de opdrachten in 2.6 moet je commando's uitvoeren. Ik heb de opdrachten gemaakt door in de balk bij SPSS iets aan te klikken, bijv: een boxplot maken (Graphs > Legacy Dialogs > Boxplot, etc.). De output is gelijk aan de antwoorden van de opdrachten en ik vind dit een fijnere manier van werken. Ik vraag me af in hoeverre je met commando's moet werken. En meteen een vraag erbij: als je wél met commando's moet werken, in hoeverre moet je deze dan uit je hoofd kennen?
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (460 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Je hoeft nooit commando's uit je hoofd te kennen, of je nu SPSS, PSPP of R gebruikt. Natuurlijk komt dit vanzelf als je commando's vaker gebruikt (net als dat je op een gegeven moment uit je hoofd weet waar je frequentietabellen moet bestellen, waar je de variabelen aan kunt geven, welke opties je kunt kiezen etc, leer je op een gegeven moment uit je hoofd dat je met "FREQ variabeleNaam." ook frequentietabellen kunt bestellen), en naarmate je meer uit je hoofd kent, zul je merken dat het intypen van commando's een hoop tijd scheelt in vergelijking met in de menu's klikken. Maar, je hoeft niets in te typen: je mag de rest van je leven de menu-structuur gebruiken. Wat wel heel belangrijk is:

  1. Onthoud dat je nooit aanpassingen of analyses mag doen op een andere manier dan via je analysescript. Je mag geen variabelen hernoemen, waarden aanpassen, of labels instellen via de Data View of de Variable View: dit moet allemaal met analysescripts. Al je handelingen moeten gedocumenteerd en uitgelegd/onderbouwd zijn door middel van commentaar. Als je dus de menu's gebruikt, klik dan op 'Paste' in plaats van op 'Ok', en voeg comments toe in je analysescript.
  2. In de volgende cursussen zul je met syntax moeten werken, omdat de menu's van SPSS relatief weinig mogelijkheden bieden. De syntax is niet alleen een vereiste voor wetenschappelijk onderzoek vanwege de mogelijkheid alles te documenteren: de syntax is bovendien een stuk krachtiger dan de menustructuur. En die 'extra krachtigheid' ga je straks dus nodig hebben. Om die reden is het verstandig om jezelf die syntax nu alvast eigen te maken: anders moet je twee verschillende systemen aanleren.
  3. Als je ooit echt serieus wetenschappelijk onderzoek wil doen, zul je andere programma's naast SPSS moeten gebruiken, zoals bijvoorbeeld R. Dit omdat SPSS vaak alleen nog ouderwetse maten heeft geimplementeerd: gangbare maten die de afgelopen decennia zijn ontwikkeld en vaak vereist worden bij statistische analyses (zoals Cohen's d en Omega^2 en hun betrouwbaarheidsintervallen) zitten niet in SPSS maar wel in andere software. Die andere software werkt meestal met scriptjes die vergelijkbaar zijn met de syntax. Het is dus verstandig om daar alvast aan te wennen.

Je kunt je analyses dus allemaal via de menustructuur doen als je dat prettiger vindt. Je creeert wel dubbel werk voor jezelf, en maakt het misschien moeilijker om over te stappen als dat straks noodzakelijk is: maar dat is ieders individuele keuze.

Voor wat betreft IDA geldt dat zolang je je aanleert om nooit iets rechtstreeks met de menu's te doen, maar altijd via de syntax te werken (dus altijd te 'Pasten') en commentaar toe te voegen, het prima is om de menu's te gebruiken.

Sterker nog: mensen die alleen de syntax gebruiken zoeken voor nieuwe functies meestal gewoon online hoe je die gebruikt. Of, ze gebruiken de menustructuur de eerste keer om te kijken hoe de syntax voor een gegeven analyse er uitziet.

Het gaat dus niet zozeer om hoe de commando's in de syntax belanden: het gaat erom dat ze erin belanden.

(Maar, onthoud dus: je kunt de onderzoekspractica en de bachelor- en masterthese wel afronden zonder de menustructuur te gebruiken, maar niet zonder de syntax te gebruiken. Dus hoewel het voor IDA niet uitmaakt, is het leren werken met syntax niet optioneel maar een vereiste om de onderzoekspractica, en de bachelor- en masterthese, te behalen.)

Zie evt ook http://oupsy.nl/help/2678/spss-wel-niet-nodig-vooor-ida

door (77.8k punten)
bewerkt door
...