Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

Beste Gjalt-Jorn,

Ik werk met SPSS. Bij thema 2 ben ik aan het 'stoeien' met de syntax. Tot nu toe kijk ik steeds bij de uitwerking wat het commando is dat ik ervoor nodig heb. Vervolgens voer ik de opdracht uit. Dit lijkt me echter niet de volgorde die bedoeld is, maar ik mis een overzicht van de commando's. Kan ik dit ergens terugvinden? Heb ik het wellicht over het hoofd gezien?

Bij 2.6.9 staat geen SPSS aanwijzing meer in het antwoord. Ik heb daar:

DATASET ACTIVATE dat.
EXAMINE VARIABLES= educationLevel negativeLifeEventsInPast10Years problemCoping emotionCoping resilience depression.

gebruikt, maar dat geeft natuurlijk veel meer informatie dan gevraagd werd. Vandaar dat ik zoekende ben naar welke commando's er zijn, zodat ik minder hoef te puzzelen en me meer kan richten op de interpretatie van de gegevens.

Tot slot: klopt het dat bij 2.6.5 de uitwerking over scheefheid en spitsheid niet correct is bij deze opdracht (namelijk over centrummaten)? Ik liep helemaal vast bij het lezen van deze informatie, dus als het wel bij elkaar hoort zou wat extra uitleg daarbij welkom zijn.

in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (520 punten)
Onder cursusstructuur is er links in de kolom een kop "Zelf analyseren in de praktijk" te vinden. Hierin staat veel commando's voor SPSS en R gegeven. Nog niet gecheckt, maar waarschijnlijk alle die je voor de cursus nodig hebt.
Nee, dat is niet wat ik bedoel Reinout. Die sectie heb ik wel bestudeerd. En hier staan wel commando's vermeld, maar van 2 programma's door elkaar heen. Niet erg overzichtelijk als je 'even' iets wil opzoeken. Maar ik denk dat het er dan op aan komt om zelf zo'n overzicht te maken.

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Je kunt inderdaad zelf een ander overzicht per programma maken, als je dat wil. Ze staan juist door elkaar omdat het handig is om je niet te beperken tot één programma.

Je beperken tot SPSS is onhandig omdat SPSS een hoop belangrijke analyses niet kan uitvoeren, en je als onderzoeker dus nooit alleen SPSS kunt gebruiken tenzij je bereid bent inferieure (en soms slechte of ongepaste) analyses uit te voeren.

Je beperken tot R is onhandig omdat de vervolgcursussen nog wel op SPSS zijn gebaseerd.

Het is dus verstandig om een bepaalde mate van 'software-onafhankelijkheid' te ontwikkelen, zodat je statistische analyses los kunt zien van de software die toevallig wordt gebruikt.
door (77.8k punten)

Is het mogelijk om de vervolgcursussen met R te doen, in plaats van met SPSS? Het lijkt erop dat alles dat met SPSS gedaan kan worden, ook goed (beter) met R gaat. Behalve het makkelijk exporteren/kopiëren van tabellen naar bijvoorbeeld Word. Al gaat dat met formattable best aardig.

Wel. Ja en nee :-)

We willen voor de vervolgcursussen een vertaling maken, dus voor elke SPSS-syntax de parallel in R verstrekken. Echter, ikzelf zit niet in het projectteam van Experimenteel Onderzoek (de volgende vervolgcursus), en ik weet niet of het projectteam hier op tijd aan toe komt. Hoewel het dus wel de bedoeling is om alle statistiekcursussen 'taal-onafhankelijk' te maken weet ik niet of dat dit jaar al lukt.

Als je overigens met R werkt en tabellen in Word wil krijgen, kun je ook R Markdown gebruiken. Daarvoor maak je een nieuw bestand aan, en kies je R Markdown in plaats van R script. Je kunt kiezen of je dat R Markdown bestand wilt 'renderen' als HTML, PDF of Word file.
Prima, dank voor het antwoord. Als ik zelf de equivalenten in R opzoek, is het dan mogelijk zonder SPSS de cursussen af te ronden? Of is dat simpelweg niet aan te raden? Ik ga eens met R Markdown aan de gang. Ik had het package al wel gevonden, maar was er nog niet achter hoe deze werkt. Een nieuw bestand aanmaken zal ik eens proberen.
Ik zal deze vraag voorleggen aan de examinatoren van de vervolgcursussen. Het lijkt me wel; het gaat tenslotte om de inhoud. Maar ik kom er op terug!
...