Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

1 leuk 0 niet-leuks
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (460 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks
Dit is hetzelfde.

Matching betekent altijd hetzelfde: zorgen dat er iets gelijk (oftewel equivalent) is. Het matchen van manipulaties is het proces waarmee je zorgt dat de manipulaties (dus, de stimuli of behandelingen waar deelnemers in de verschillende condities aan worden blootgesteld) precies hetzelfde zijn, behalve voor wat betreft het te manipuleren construct.

Als de manipulaties succesvol zijn gematched, zijn de condities dat dus ook.

Naast manipulaties en condities kunnen deelnemers worden gematched: dit wordt soms gedaan als een experiment niet mogelijk is. Deelnemers in de verschillende condities worden dan zo uitgezocht dat ze op een aantal van te voren vastgestelde variabelen gelijk scoren. Het nadeel hiervan is dat het onmogelijk is om alle mogelijke verstorende variabelen te identificeren, waardoor er niet goed uitspraken over causaliteit gedaan kunnen worden (die vereisen eigenlijk altijd een echt experiment).
door (77.4k punten)

In studietaak 3.2 worden hierover 2 leerdoelen gegeven. Dat veronderstelt dat het 2 verschillende dingen zijn; in de tekst van de studietaak wordt vervolgens het matching van manipulaties niet één keer genoemd. Dat maakt het niet heel veel duidelijker.

Een aanvullende vraag: als deelnemers worden gematched, zoals in het antwoord beschreven staat, hebben we het dan eigenlijk over een quasi-experiment?

Net als bovenstaande deelnemers was ook ik in verwarring doordat er in studietaak 3.2 bij de leerdoelen zowel wordt gesproken over matching van manipulaties als matching van condities en dat eerste niet wordt genoemd in de tekst. Als die verwarring er vaker is, is het misschien de moeite om hier een zin over op te nemen in de tekst of een van de leerdoelen weg te laten.
Net als bovenstaande deelnemers ben ik ook in verwarring. Er worden immers twee leerdoelen gegeven, waarvan er eentje niet eens benoemd wordt in de tekst. Als die verwarring er vaker is, is het fijn een van de twee leerdoelen eruit te halen.
Ook ik ben hierdoor in verwarring gebracht. Voor toekomstige studenten hoop ik ook dat de lesstof hierop hierop aangepast wordt.
...