Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Ik heb de extra aanwijzingen gevolgd om de t-toets apart voor beide groepen Cursus(1,2) uit te kunnen voeren. (SORT CASES en SPLIT FILE).

IN SPSS staat dan:

T-TEST GROUPS=Gender(1 2)
  /MISSING=ANALYSIS
  /VARIABLES=Angst1 Angst2 dif_Angst
  /CRITERIA=CI(.95).

Vervolgens heb ik via menu ANALYZE - COMPARE MEANS - INDEPENDENT SAMPLES T-TEST gedaan.

Voor test variable(s) Angst1 en Angst2 en Grouping Variable Cursus(1,2)

Is dit wel de goede keuze? Mijn gevonden N, Mean, Std Deviation voor Angst1 en Angst2 voor de verschillende type cursus komen overeen met de gegevens het antwoord van de verwerkingsopdracht.

De rest van de gegevens echter niet.

Wat doe ik fout?
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (320 punten)
bewerkt door
Welke output krijg je? (Je kunt een screenshot maken van de tabellen, of de tabellen copy-pasten, of desnoods de gemiddelden, SD's, t-waarde, vrijheidsgraden, en p-waarden apart copy-pasten.)

Hopelijk kun je hier wat mee:

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Je vergelijkt hier de twee cursustypen (traditioneel versus toegepast). Dat doe je voor twee afhankelijke variabelen: statistiekangst voor de cursus en statistiekangst na de cursus (in je syntax staat ook nog het verschil tussen die twee, maar die staat niet in je output?).

Echter, de opdracht was:

Het is ook interessant om te kijken of statistiekangst op de tweede meting ook afneemt. Omdat we nog niet weten of de cursus hier invloed op heeft (misschien neemt statistiekangst sowieso wel af) is het goed om eerst per cursus apart te kijken. Doe dit. Wat concludeert u in de twee gevallen?

Je moet dus per cursus kijken. Hiervoor heb je SPLIT FILE nodig (die ontbreekt overigens ook in de syntax? Zie 'Zelf analyseren in de praktijk' voor uitleg hoe je dit doet).

Omdat je per cursus kijkt, vergelijk je geen groepen meer. Het idee is dat we naar een verschil over tijd kijken. Je vergelijkt dus per deelnemer twee metingen van dezelfde variabelen. Omdat je per deelnemer kijkt, gebruik je de paired samples t-toets: je hebt immes twee afhankelijke datareeksen. Jij gebruikte de onafhankelijke t-toets (omdat je 'split file' niet had aangezet - als die wel aan had gestaan, had SPSS terecht een foutmelding gegeven, omdat je dan zou proberen om steeds een t-toets te doen waarbij een van de twee groepen leeg was. In de ene 'split van de file' ontbreken immers de mensen die de toegepaste cursus hadden gekregen, en in de andere 'split van de file' ontbreken juist de mensen die de traditionele cursus hadden gekregen).

Is dat zo te volgen?

door (77.8k punten)

Bedankt voor je antwoord. De gevonden waarden zijn afwijkend van die in de cursus, daar is met R gewerkt en kiest men voor andere output . Ik heb Cohens'd 13,524/8,193= 1,650 uitgerekend, deze komt bijna overeen met die van R nl 1,61.

Het overzicht ziet er nu als volgt uit:

Ik ga er vanuit dat het nu juist is.

Heel hartelijk bedankt voor je hulp.

Ja, dat is prima, goed gedaan!!! Kleine verschillen zijn geen probleem, zie ook http://oupsy.nl/help/2676/hoe-nauwkeurig-moet-je-zijn

In de vraag staat dat het goed is om eerst per cursus apart te kijken. Ik leidde hieruit af dat je zowel van cursus 1 de voor en nameting moest vergelijken, als van cursus 2. Dat lijkt ook gedaan in de uitwerking, waarin de waarden zijn terug te vinden uit Doriens eerste uitdraai. Als je echter de SPSS aanwijzingen volgt, krijg je Doriens tweede uitdraai, met waarden die weer weinig te maken lijken te hebben met de in de cursus gegeven uitwerking. Dat wil zeggen dat er geen gemiddelden worden gegeven voor elk van beide cursussen, maar alleen voor de voor- en nameting, wat ook te zien is aan de N.

...