Als het goed is hoef je alleen maar mee te doen aan onderzoek in Inleiding Data Analyse. Dit is niet zozeer om deelnemers te werven, maar meer zodat je leert hoe het is vanuit het perspectief van deelnemer. Dit is waardevol als je straks zelf onderzoek gaat doen.
Bij psychologie hoef je verder nergens mee te doen aan onderzoek, en naar ik aanneem bij onderwijswetenschappen ook niet.
Overigens kun je ook altijd aangeven dat je niet wil dat je data worden gebruikt. Op die manier lever je dus geen data aan de studie, wat ongeveer neerkomt op niet meedoen.
De studies in het onderwijs worden verder nauwkeurig bekeken om te voorkomen dat er onderzoeken bij zitten die emotioneel of anderszins belastend kunnen zijn.
Buiten deze context (dus, de context van de Bijzondere Verplichting in Inleiding Data Analyse) hoef je dus nooit mee te doen aan onderzoek. Als dat wel zo is, dan zouden we daar naar moeten kijken; daar ben ik me dan in elk geval niet van bewust (en ik vind het, voor zover ik nu kan beoordelen, ook geenszins vanzelfsprekend dat studenten nogmaals deel zouden moeten nemen aan onderzoek).
Je interpretatie is verder correct.
Je mag mensen nooit dwingen of 'pushen' om deel te nemen aan onderzoek. Dit dient geheel vrijwillig en vrijblijvend te zijn, en deelnemers moeten op elk moment kunnen stoppen.
Ditzelfde geldt overigens voor elke studie waar je in Inleiding Data Analyse aan kunt meedoen: je kunt immers uit meerdere studies kiezen. Het enige verschil is dat je op de een of andere manier die ervaring (deelnemer zijn) moet opdoen tijdens je studie, dus meedoen aan geen enkel onderzoek gaat niet.