Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Ik merk dat ik moeite heb met het juist kiezen van de variabelen. Vaak heb ik het wel goed maar ik twijfel er aan en ik begrijp niet precies waarom. Bv vraag 12 bij de oefenopdracht thema 5.1 Daar had ik inderdaad een gepaarde t toets gekozen met de variabelen PGB 0 en PGB1. Vraag 13 wordt dan de toename van PGB1 gebruikt met condities in een t toets. Die had ik ook gebruikt maar eigenlijk wist ik niet waarom je het één of het ander zou kiezen. Op zich vind ik logisch dat je de toename neemt maar waarom neem je dan de toename variabel dan niet ook in vraag 12 en vraag 14. Daar zou ik het nml ook logisch vinden. Ik vind het onlogisch om bij de één het ene te doen en bij het andere het andere.
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (280 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Het klopt dat je soms meerder mogelijkheden hebt om een analyse te kiezen. Soms zijn die analyses echt anders en soms lijken ze alleen anders en komt er altijd hetzelfde antwoord uit.

Bij vraag 12 en 14 gaat het om veranderingen binnen (within) subjecten. Je vergelijkt de scores op een meting met de scores op een volgende meting om te kijken of er zich veranderingen hebben voorgedaan. Tussen de metingen is er namelijk iets gebeurd (de experimentele manipulatie).

Een gepaarde t-test of een repeated measures (met twee metingen) zijn dan de opties. Verschilscores berekenen levert in dit geval weinig op. Eventueel zou je kunnen toetsen met een one-sample t-toets of het gemiddelde van de verschilscores van nul afwijkt, maar dat is allemaal wat omslachtig.

Bij vraag 13 toets je een verschil tussen groepen, een "between subjects" vraag dus. In de terugkoppeling wordt uitgelegd dat je dan verschillende opties hebt, o.a. verschilscores berekenen.

Het feit dat je denkt dat je "per ongeluk" de juiste analyse hebt gekozen is een illusie, want die keuze is eigenlijk niet zo toevallig. De vraagstelling zelf leidt je namelijk al een heel eind naar de juiste analyse.
door (11.7k punten)
...