Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

Ik heb een vraag over APA notering. In welk geval moet je de degrees of freedom in de beschrijving halveren tov de getallen uit de SPSS-uitdraai?
In de SPSS-tabel staat bijv bij de df 2 en 14 en dan in de APA wordt het F(1, 7)=..... 

(1 en 7 komen nergens in de tabel voor), ik verwachtte F(2, 14)=....

in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (140 punten)
Ik heb dit nog nooit gezien, en nog nooit toe hoeven passen. Waar heb je gelezen dat deze gehalveerd moeten worden? Ik kan me alleen voorstellen dat je deze moet corrigeren voor een $\epsilon$ van precies .5, maar dat zal hier waarschijnlijk niet ter sprake zijn.

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Ik begrijp ook niet goed wat hier wordt bedoeld. De vrijheidsgraden halveer je nooit. Het klopt wel dat er niet altijd een 1-op-1 correspondentie is tussen vrijheidsgraden en deelnemers (of, vrijheidsgraden en deelnemers - 1, of vrijheidsgraden en deelnemers - aantal groepen. Dat komt omdat vrijheidsgraden afhankelijk zijn van het aantal datapunten, en als je eenmaal meerdere datapunten per deelnemers verzameld (omdat je meerdere meetmoment hebt, bijvoorbeeld) kan het zijn dat je vrijheidsgraden ongeveer dubbel zo groot zijn als het aantal deelnemers.

Maar je deelt nooit de vrijheidsgraden voor een analyse door twee als je rapporteert!

door (77.8k punten)
Even voor de duidelijkheid: er stond inderdaad niet vermeld dat je het door 2 moest delen. Het betreft een tentamenvraag, waarvan ik het juiste antwoord niet begrijp.

De getallen in de SPSS-tabel gaven aan dat de df 2 en 14 waren (+nog een aantal aangepaste df's, maar die waren niet relevant, omdat sphericity assumed was.) De keuze in de antwoorden ging tussen F(2, 14)=..... of F(1, 7)=...... de andere 2 antwoorden konden niet correct zijn. Het juiste antwoord was die met 1 en 7, maar die getallen kwamen nergens in de tabel voor. Mijn aanname was dus dat ik iets had moeten halveren, maar ik weet niet wat of waarom...

Omdat ik dat echt nergens tegen ben gekomen, denk ik dat ik wellicht iets grondig niet begrijp en leek het me zinvol dit hier te vragen.

Ik hoop dat deze uitleg het duidelijker maakt?
...