Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Is de rubric heilig???

Bijv. samenvatting...

Betreft de supermarktinterventies is er een rubric en staan er commentaren in waar bijvoorbeeld de samenvatting aan moet voldoen. In de rubric lijken minder punten te worden gevraagd betreft waar de samenvatting aan zou moeten voldoen. In de les werd aangegeven om aan de rubric te houden. Wat is de bedoeling??

In het begeleidende document wordt gevraagd:

"Hierin moeten de volgende onderwerpen nog worden opgenomen (LET OP deze niet als kopjes gebruiken): Achtergrond, Onderzoeksvraag, Respondenten, Methode, Resultaten, Conclusie"

volgens Rubric is dit voldoende:

In de samenvatting is compleet (onderzoeksvraag, methode incl. onderzoeksgroep en instrumenten, resultaten en conclusies), helder verwoord en niet te lang (<250).

Dus geen achtergrond, wat eigenlijk al aardig wat woordjes is, die je goed kunt gebruiken, aangezien <250.

Thanks
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (280 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Ik zie niet echt verschil in de twee lijstjes, behalve dat Achtergrond nog aan onderzoeksvraag is toegevoegd, maar dat de samenvatting opent met waar het onderzoek over gaat is vaak zowel achtergrond als samenvatting van de vraag. In wezen geven rubric en de andere tekst dezelfde informatie.

Ik denk dat het verwarrendste 'achtergrond' is. Hier kan men inderdaad in de verleiding komen om grote delen inleiding samen te vatten. De rubric heeft hier dan meer 'gelijk'; Theoretische samenvatting eigenlijk achterwege laten en misschien samenvatten in een enkele zin. Ruimte in een samenvatting is erg beperkt, en ook vaak het eerste wat een lezer leest, en op basis ervan besluit om door te lezen of niet. Als je naar samenvattingen in gepubliceerde wetenschappelijke artikelen leest zie je daar ook vrijwel nul ruimte besteed worden aan 'achtergrond'; het opent vaak met de vraag, eventueel verduidelijkt met een of maximaal twee verduidelijkende contextzinnen.
door (63.5k punten)
Dank u wel! Duidelijk.
...