Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

(begreep niet hoe de studiemateriaal; leerboek en paragraaf 2.4 aan de 1.96 - z score kwam bij de CI van 95%; kwam er achter via youtube dat het gebruiken van de z-score blad je de 1.96 z-score van 95% geeft)

Bij het uitwerken van de confidental interval? Moet ik de appendix van het leerboek (discovering van andy) blz 887 gebruiken? Zo niet welke dan wel? Kan u deze uploaden bij de cursusbronnen? en mag ik deze ook meenemen bij het tentamen als hulpbron?

in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (180 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Deze breedte-indices worden gegeven in studietaak 2.4; je hoeft ze niet uit een blad met z-scores te halen. Als je het interessant vindt waar ze vandaan komen: in R (maar ook in Excel en SPSS) zijn functies om deze waarden precies uit te rekenen. Die in R heeft bijvoorbeeld qnorm:

> qnorm(.025);
[1] -1.959964

In Excel heet deze functie NORM.DIST, en in SPSS IDF.NORMAL, dus je kunt in SPSS bijvoorbeeld het volgende doen:

COMPUTE grenswaarde = IDF.NORMAL(.025, 0, 1).

En de variabele 'grenswaarde' heeft dan overal de waarde 1.96.

door (77.8k punten)
PS: als je de "68–95–99.7 rule" kent (68% van de waarnemingen valt binnen 1 standaarddeviatie, 95% binnen twee, en 99.7% binnen 3) ben je er dus; andere indices heb je sowieso niet nodig.
...