Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Ik wil een MANCOVA uitvoeren om te controleren of drie variabelen als covariaten opgenomen moeten worden. Helaas kom ik aan Field noch internet niet uit. Kan ik drie covariaten tegelijk invoeren? Ik heb 15 variabelen. Moet ik de covariaten op alle variabelen afzonderlijk toetsen? Zoals het er nu naar uit ziet heb ik bij alle drie de covariaten wel een significante waarde op één of meer van de 15 variabelen. Dus moet ik ze dan opnemen als covariaat voor de hele analyse of alleen voor die variabelen?

En hoe zit het met één of tweezijdig toetsen bij de MANCOVA?

Groet,

Silvie (in de war door de statistiek ...)
in Multivariate statistiek door (250 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Voor welke cursus is dit? Het klinkt eerder als een vraag over een bachelor- of masterthese. Als dat inderdaad zo is: bespreek dit met je begeleider. Een Manova is al een nogal geavanceerde toets - dit soort kwesties beantwoorden vereist daarom ook kennis van de betreffende theorieen, dus de inhoud van de variabelen. Mocht je begeleider het niet weten, laat haar/hem dan contact opnemen met een statisticus, zodat je voorkomt dat je conflicterende adviezen krijgt. Statistiek is subjectief: er zijn niet altijd goed of foute antwoorden, en de onderbouwing is meestal belangrijker dan de keuze zelf.

Eenzijdig toetsen is ook bij Manova meestal geen goed idee. Sowieso is dat geen keuze die je nog kunt maken als je al data hebt verzameld; of je een- of tweezijdig toetst bepaal je voordat je power analyses doet. Eenzijdige toetsing zonder preregistratie is sowieso nogal riskant, en preregistratie doe je ook voordat je data gaat verzamelen. Eenzijdige toetsing lijkt dus sowieso geen optie meer te zijn in jouw geval.
door (77.8k punten)
Hallo Gjalt-Jorn Peters,

bedankt voor je bericht. Het is inderdaad voor de masterthesis. Ik zal helaas nog even moeten wachten dan voordat ik vooruit kan.

'Statistiek is subjectief: er zijn niet altijd goed of foute antwoorden, en de onderbouwing is meestal belangrijker dan de keuze zelf.' vind ik een hele mooie om te horen! Neemt behoorlijk wat last af, waarvoor dank!

Groet,

Silvie
Mooi :-)

En ja - statistiek wordt soms onterecht benaderd als een soort toets waarbij je niets mag vragen en de "juiste keuze" moet gokken.

Dat is, jammer genoeg, een extreme versimpeling van hoe het echt zit :-)

Het is meer zo dat je vooral met heel veel mensen moet praten zodat je steeds ietsje beter begrijpt wat en hoe, en dan goed moet uitleggen wat je doet en waarom. Vaak is het zelfs goed om meerdere toetsen te doen, en te kijken of overal hetzelfde uitkomt. Zonee, dan is dat onhandig, maar wel leerzaam :-)

De belangrijkste les die ikzelf de afgelopen jaren heb geleerd: visualiseer veel. Maar bijvoorbeeld scatterplots (vergeet niet te 'jitteren' om te voorkomen dat alle puntjes over elkaar hen worden geplot): dat kan heel erg helpen om te begrijpen wat er nu precies gebeurt.
Bedankt voor je reactie! We leren iedere dag weer bij.

Om nog even terug te komen op het een- of tweezijdig toetsen. Ik heb vooraf wel gerichte hypotheses opgesteld op basis van de literatuur. In Field vind ik echter niets terug over een -of tweezijdig toetsen bij de MANCOVA...Literatuur over een - of tweezijdig toetsen is ook niet echt consistent. Wat is hierin nu raadzaam?

Daarnaast nog een ander punt: de box test... Field geeft aan dat deze niet significant moet zijn. Maar is verder niet wijdspraaks over de reden hiervan noch over uitleg wat te doen als deze wel significant is. En juist..dat laatste is dus bij mij het geval. Tips?
Eenzijdig toetsen. Het advies dat je eenzijdig zou mogen toetsen bij gerichte hypothesen klopt niet helemaal (en is verwijderd uit het onderwijs). De voorwaarden waaronder je eenzijdig mag toetsen zijn een stuk restrictiever, en het juist toepassen van eenzijdige toetsing vereist grote statistische en methodologische expertise.

Plus, zie de Alpha Wars (https://sciencer.eu/2017/08/appropriate-humility-choosing-sides-in-the-alpha-wars-based-on-psychology-rather-than-methodology-and-statistics/) - een alpha van .05 is sowieso aan de hoge kant. Dus als eenzijdige versus tweezijdige toetsing iets uitmaakt voor je resultaten, dan kun je sowieso geen sterke conclusies trekken.
Oh, en MBT Box's test: als je naar Pillai's trace kijkt, kun je die negeren. Als je meer details wil, zie e.g. https://en.wikiversity.org/wiki/Box%27s_M
...