Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Op blz. 75 staat: 'De klas kan zowel het intercept als de richtingscoëfficiënt beïnvloede, wat dus leidt tot een random intercept of een random slope (of beide). Of er een multilevelmodel met een random intercept of met een een random slope (of beide) geanalyseerd moet worden, is vaak afhankelijk van iemands eigen verwachtingen. Verwacht de onderzoeker dat de klas van invloed is op het intercept, of op de richtingscoëfficiënt?'

Op basis waarvan verwacht een onderzoeker dat een random intercept of slope (of beide) wordt beïnvloed? Hoe kan ik dat dus verwachten?
in Longitudinaal Onderzoek (PB17x2) door (1.5k punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Als het intercept verschilt per klas, dan scoren sommige klassen hoger of lager dan andere klassen. Als de helling verschilt per klas, dan is er interactie tussen de voorspeller, klas, en de afhankelijke variabele: het verband tussen de voorspeller en de afhankelijke variabele is dan niet hetzelfde voor alle klassen.

(Let op: dit zegt niets over causaliteit. Als het intercept verschilt per klas, betekent dat niet dat de afhankelijke variabele wordt beinvloedt door in welke klas iemand zit; en als de helling verschilt per klas, betekent dat niet dat het verband tussen de voorspeller en de afhankelijke variabele wordt beinvloedt door in welke klas iemand zit. Er kan bijvoorbeeld plaats zijn van confounding: een andere, onbekende, variabele kan invloed hebben op zowel klas-lidmaatschap als de afhankelijke variabele. Bij multi-level analyse geldt net als bij al het andere onderzoek dat je, om iets te kunnen zeggen over causaliteit (over oorzaak en gevolg) de theoretische oorzaak of oorzaken moet manipuleren in een experimentele setting.)

Je verwachting over random intercepten en slopes baseer je op de beschikbare literatuur, dus op theoretische en empirische evidentie. Je moet dat overzicht natuurlijk sowieso hebben voordat je een studie kunt ontwerpen, dus tegen die tijd weet je ook of er redenen zijn om random intercepten en/of slopes te verwachten.
door (77.8k punten)
...