Het lijkt erop alsof in dit antwoord van Ron Pat-El de grafiek anders wordt gelezen dan dat ik doe. In mijn grafiek staat voorlichting op de horizontale as (wat wellicht verwarrend is) en geven de separate lines de tijdstippen weer.
Zouden de tijdstippen op de horizontale as staan, dan is het gegeven antwoord door Ron Pat-El te begrijpen, maar dat is dus niet het geval. Het antwoord van Ron Pat-El lijkt mij dan ook niet juist.
Er is zoals de vraagsteller terercht opmerkt geen sprake van een gelijkmatige toename. Voor de controlegroep geldt dat de motivatie halverwege het schooljaar (= groene lijn) gelijk is aan die aan het begin van het schooljaar (=blauwe lijn) (zelfs nog iets lager) en dan aan het einde van het schooljaar weer wat hoger (=grijze lijn). Een zelfde benadering laat zien dat dit voor de klassikale les en het werken in kleinere groepjes heel anders is en daar wel geleidelijk verloopt.
Hoewel je goed moet kijken, lijkt mij dat het juiste antwoord (b) is, nl. dat de score op motivatie van leerlingen die in groepjes werken meer toeneemt dan die van leerlingen in de controle groep. Immers voor de kleine groepjes is de motivatie toegenomen van zeg 2.6 naar 3.5 (= +0.9) en van de controlegroep van zeg 1.9 naar 2.5 (= +0.6).